Geloof en humor verdragen elkaar slecht, vindt de gelovige

Volgens EO-directeur Arjan Lock heeft de Evangelische Omroep – Gods eigen TROS, zoals Wim Kan de EO ooit  noemde – de plank compleet misgeslagen met het uitzenden van de Grote Jezus Quiz op tweede paasdag. Met name de humoristische toonzetting zou veel kritiek hebben opgeleverd.

Arjan Lock:

“Als EO hebben we de afgelopen dagen geprobeerd op alle zenders en voor alle doelgroepen het paasverhaal te vertellen, bijvoorbeeld op Nederland 1 met The Passion, op Z@pp met Retourtje Israël, maar ook op Nederland 2 en de radiozenders. In ons verlangen om met mensen in gesprek te gaan over Jezus moeten we soms op de grens lopen, zeker als het gaat om het bereiken van de NL3-kijker, een doelgroep die niet of nauwelijks iets heeft met God en de Bijbel. Soms lukt dat, maar met de Jezus Quiz zijn we in de vormkeuzes helaas over die grens geschoten.”

Ik heb de Quiz niet gezien, ik wist niet eens dat die zou komen, maar wel zag ik een kort voorstukje van The Passion, ook van Eeuwig Ouwehoeren. En dat was al ronduit hilarisch. Philip Freriks was zo blij weer eens in de belangstelling te staan dat hij hysterisch iedereen opriep vooral toch te kijken. En die Danny de Munck liep daar een beetje de getapte Jezus uit te hangen. Nou, dacht ik nog, die EO loopt duidelijk over een grens zeg! Veel lolliger moet het niet worden, anders schieten ze er overheen!

De EO concludeert verder dat het programma teveel een sfeer uitstraalde van ‘humor’, waardoor de inhoud ondersneeuwde. Arjan Lock:

“Dat spijt ons en doet geen recht aan de intentie van dit programma. We bieden daarom onze excuses aan aan iedereen die teleurgesteld of gekwetst is door dit programma.”

Het zijn natuurlijk weer de eeuwige(!) zeikerds die reageren. Ik kan me niet voorstellen dat je als gelovige naar een kwis over Jezus gaat kijken. Vind je het gek dat je daar aanstoot aan neemt. Bovendien kan een kwis die gaat over een kerel die – volgens de verhalen – over water heeft gelopen en wiens moeder onbevlekt ontvangen zou zijn,  niet anders dan humoristisch zijn. Niemand zou dat immers serieus nemen? Kijk dan niet!

Het, volgens de EO, gewraakte programma is niet terug te vinden op Uitzendinggemist.nl. Dus je zult echt op zoek moeten naar de Bijbel, of je probeert Life of Brian op de kop te tikken. Maar daar is eerlijk gezegd geen lol aan.

Advertenties

7 reacties op “Geloof en humor verdragen elkaar slecht, vindt de gelovige

  1. Ik ben niet gelovig meer. Dat was ooit anders. Van wat ik in mijn leven geleerd heb, is dat het niet het geloof op zich is maar de gelovigen zelf die al dan niet een gevoel voor humor hebben. Ze heb ik Getuigen van Jehovah gekend (u weet wel: dat soort dat de mensen vervelen door telkens aan de deur te staan met de boodschap dat de wereld zal vergaan) die nogal wat moppen kenden en niet schuwden om de bijbel te gebruiken om mopjes te vertellen. Gelovige mensen met zin voor relativering bestaan gelukkig wel. Al zijn er natuurlijk altijd zeikers die helemaal nergens mee kunnen lachen.

    • Dat ben ik wel met je eens. Ik ken er gelukkig een paar die wel degelijk behoorlijk gelovig zijn, maar dat niet actief uitdragen. En met sommigen kun je echt lachen ook.

    • Kun je nagaan wat voor commotie er zou ontstaan als het wel humoristisch (volgens de norm van normale mensen) zou zijn geweest. Kamervragen? Want daar sterft het ook van de gelovigen, al dan niet uit opportunisme.

  2. De fout die ze gemaakt hebben is dat ze Paul de Leeuw niet als Jezus lieten optreden en Linda de Mol als Maria.
    Dat was pas humor geweest…. volgens de norm van normale mensen. En die normale mensen moeten toch kijken, gelovigen, zeker de christenen, mogen geen tv hebben.
    Ik kon zelf van de Veluwe dus ik lieg niet!

  3. vond dit jaar dat het tijd werd dat ik ook eens de Mattheus Passion
    tot me nam, want het is toch wel cultuurgoed, waar ik niet in ondergedompeld ben van huis uit,
    ik zag de vooraankondiging met een paar huppelkontjes die je normaal alleen op sbs 6 met elkaar ziet gieren en brullen
    en ik wist dat het er dit jaar ook weer niet van zou komen:)

    als de Mattheus Passion daadwerkelijk zo indrukwekkend is,
    dan lever je die toch niet uit aan bn´ers

Reageren mag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s