Vanuit de Thalys heerlijk genieten van de gele velden

Thalys pocht in haar reclames met de geringe uitstoot van CO2. Hoewel Thalys de cijfers in haar voordeel verdraait – die 63 kilo, zo heb ik gelezen, geldt voor een gemiddelde auto en die 81 kilo zal dan wel voor een gemiddeld vliegtuig gelden – is ook die lage uitstoot natuurlijk een goed milieuargument, dat gelukkig ruimschoots tenietgedaan wordt door de herrie die die dingen maken.

De reclamecampagne gaat vergezeld van rustgevende, romantische landschappen. Op het plaatje hieronder (klik voor een vergroting) is het net alsof je de hele reis van Amsterdam naar Parijs door de wuivende velden rijdt. Dat zeggen ze niet, dat beweren ze ook helemaal niet, maar de indruk wordt wel degelijk gewekt. Toch?

Wel, ik ben eens op onderzoek gegaan. Na 33 minuten, gemeten bij vertrek uit Amsterdam, rijdt de Thalys ongeveer in de tunnel tussen Rodenrijs en Rotterdam, ter diepte van de Overschiese Kleiweg, als je dat wat zegt. Weinig gele velden daar in en op die tunnel, kan ik je vertellen. Dat ziet er ongeveer zo uit:

42 Minuten later rijdt Thalys in een ander tunnel, die van Antwerpen Centraal. Dat station heeft de laatste vijftien jaar een metamorfose ondergaan van heb ik jou daar. Prachtig, maar alles behalve een landweggetje tussen de akkers. Volgens mij liggen in dit traject tussen de grootste Europese havensteden minimaal drie tunnels.

Weer 53 minuten later rijdt de Thalys door Silly, of Opzullik op zijn Vlaams.

Oké, laat het daar een beetje glooien en laat er in de zomer iets groeien, maar voor je daar bent heeft de Thalys zich eerst door het wonderschone landschap van de Brusselse agglomeratie moeten wurmen. En daar wordt zelfs een Vlaming niet vrolijk van.

Zijn we 21 minuten verder, dan passeren we Izel-lès-Équerchin in Frankrijk.

En eerlijk is eerlijk, volgens de kaarten kunnen daar wel degelijk graanvelden zijn. Je kunt Thalys niet van jokkebrokkerij blijven beschuldigen.

En dan rijden we na 49 minuten Paris Nord binnen. Daar zijn geen korenvelden of dotters te vinden.

Maar dat hindert niet, je bent in Parijs, 6,99 kilo koolstofdioxide lichter! Maar om op die slogan terug te komen, wat zou Thalys nu toch bedoelen met EN ALS HET VAN MINDER HOOG EENS EVEN MOOI WAS.?

Advertenties

Reageren mag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s