Lekker nooit meer bezorgd over een slechte foto!

Toen zo’n tien jaar geleden de eerste digitale camera’s verschenen, dacht ik dat dat niet meer zou worden dan een leuk grapje. Een soort Polaroid. Leuk om te hebben, grappig om te delen, maar vanwege het zeer bescheiden opnameformaat kon het nooit wat worden. Inmiddels weten we beter. Vermaarde bedrijven stopten met het produceren van kleinbeeldfilms en slechts de allergrootste camerafabrikanten hebben nog een enkele kleinbeeldcamera in hun assortiment. Die dan meteen een paar duizend euro kost. De opnamechips werden groter en beter en scherper, er wordt van alles aan gedaan om de kwaliteit te verbeteren én betaalbaar te houden. Wat had ik het mis!

In de fotografie zijn altijd van die buitenbeentjes geweest die het allemaal net iets anders wilden. Die kochten geen camera met dure lens, maar knutselden zelf een camera obscura in elkaar, voorzagen de voorzijde van een minuscuul gaatje en plakten een groot negatief tegen de achterwand. Dat leverde geinige beelden op. Anderen schaften zich een retedure technische camera aan, waarmee ze het scherptevlak konden beïnvloeden en kunstige effecten wisten te bewerkstelligen. Weer een andere stroming verloor zich in de lomografie, foto´s maken met een goedkoop Russisch cameraatje waar geen scherp beeld mee te produceren viel.

Wat al die stromingen gemeen hadden was dat de originaliteit en creativiteit soms ondergeschikt raakten aan de techniek en het idee daarmee een trucje werd. En dat leverde een hoop discussie op. Want hoe werkt dat? De beoefenaars zijn helemaal lyrisch, herinneren zich de moeite die het kostte om die ene plaat te maken en willen van geen kritiek weten. De argeloze beschouwer ziet slechts een schimmig plaatje of een foto waar hij slechts met grote moeite een scherp punt in weet te ontdekken. Je moet ervan houden.

Nou heb ik afgelopen weekend zo´n nieuwe androïde telefoon gekocht. En met het zoeken naar te installeren programmaatjes kwam ik Instagram tegen. Meteen geïnstalleerd en dat is me leuk man! Lekker een beetje voor de vuist weg knippen en achteraf de foto opleuken met een gerafeld randje of laten bleken. Daarmee komt de kwaliteit verdraaid dichtbij de Polaroidfoto’s van weleer. Heb ik lekker toch gelijk gekregen!

5 reacties op “Lekker nooit meer bezorgd over een slechte foto!

  1. Politici lijken me ook bij uitstek geschikt voor fotomanipulatie’s. Jammer dat de kans echter klein is dat in dagelijkse situaties raak wordt geschoten met een Android besturingssysteem in een mobieltje.

  2. Als ik dit allemaal lees en zie, zal ik eerlang toch moeten overgaan tot het aanschaffen van een kodakske, niettegenstaande mijn uiterst betreurenswaardige kennis van fotografische kneepjes. Of nee, binnenkort is het Sinterklaas …

Reageren mag!

