Hoe kinderen in Kraj Altaj vrolijk lopen te wezen

Nou, ik ben zachtjesaan uitgehoest, de koorts is geweken, we kunnen er weer tegenaan.

Taal is een gevoelige bezigheid. Voor je het weet begrijp je elkaar verkeerd en zeker in geschreven taal is een misverstand snel geboren. Wanneer ik schrijf dat ik iemand een sufferd vind, dan kan zo iemand al snel denken dat ik hem een sufferd vind, terwijl ik hem gewoon een sufferd vind. Voel je hoe subtiel dat allemaal is?

Een ander voorbeeld dan, vrolijk. Als ik aan vrolijk denk, zeker in zinsconstructies als vrolijk spelende kinderen, dan zie ik lachende gezichten, gehuppel, van blijdschap schreeuwende monden, brede armgebaren, een omgeving die straalt alleen maar door die vrolijk spelende kinderen. Nu zeg ik er direct bij dat ik niet helemaal lekker ben. Ik weet – uit ervaring en uit boeken – dat mijn wereldbeeld het mijne is en het beeld van iedere andere aardbewoner daarvan verschilt. Hou dat even in gedachten.

Afgelopen donderdag plaatste NRC Next deze foto over twee pagina’s:

next_vrolijk_groot

Daar stond deze tekst bij:

BARNAUL – Alsof het hartje zomer is: vrolijk emmertjes water over je heengooien, in je zwemkleding.

En dan leuteren ze nog een tijdje door over het aantal doden en dat de kans groot is dat die kinderen morgen wéér vrolijk buiten spelen in de sneeuw. Bij -25 graden, staat er nog bij vermeld. Alsof dat zo bijzonder is, in je bijna-nakie in de sneeuw. Het zou vreemd zijn als Mongolen, Tartaren en andere nazaten van Grootmuil de Paardenkoningin níet tegen de kou konden. Een Arabier doet bij plus 55 graden toch ook niet of hij het warm heeft?

Maar ze moeten het niet mooier maken dan het is. Die kinderen spelen dan wel buiten, maar vrolijk zou ik het niet willen noemen.

next_vrolijk_1

next_vrolijk_2

next_vrolijk_3

next_vrolijk_4

next_vrolijk_5

next_vrolijk_6

Gelaten, wezenloos, bang dat die ene maffioos in zijn zwarte zwembroek hem of haar emmertje afpakt. Zie je wel hoe gevoelig dat ligt, qua taal gesproken?

4 reacties op “Hoe kinderen in Kraj Altaj vrolijk lopen te wezen

  1. Ik ben gek op Aarsmannetjes. Ze zouden eigenlijk kinderen met platvoeten (zie de geheel besneeuwde voet rechtsonder)of kinderen met bebloede enkels (zijn broertje) moeten ontheffen van het emmerspel. Zo te zien trouwens toch maar een duf spel, niemand schijnt echt de spelregels te kennen.

  2. De NRC heeft voor mij afgedaan. Een gewillig en kneedbaar speeltje waarmee de eigenaren -waaronder de Brenninkmeijers via Egeria, die nog een paar centen over hebben, goede sier op de Bühne voor zichzelf maken.
    Bovendien veel (kopieer) ‘kwaliteit’, ook qua redactionele formule, die afgekeken is van echte kwaliteitskranten. Die er overigens géén ‘exclusieve’ internetwinkel met torenhoge prijzen op na houden om te kunnen overleven. Of de zakken van de eigenaren te vullen…

Reageren mag!

