Kooktechnieken stap voor stap uitgelegd: het snipperen van een ui

Waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan, zeg ik altijd. Als ik kan kiezen tussen kort en bondig iets vertellen of oeverloos doorzaniken en drie keer de draad kwijtraken, dan opteer ik voor het laatste. Ik kan zeggen tegen mijn collega’s dat ze dat en dat moeten doen, maar dat vind ik helemaal niet leuk. Ik brei er liever een heel verhaal omheen. Dat komt ook omdat ik dingen moeilijker zie dan ze in werkelijkheid zijn. Laatst nog wilde ik… ach nu doe ik het weer!

Ik ga er verandering in brengen in 2013 en vaker iets op een eenvoudige manier doen of uitleggen. Daarom was ik wat blij met deze tip in het magazine van onze Plussupermarkt. Kort en bondig, helemaal toegespitst op de nieuwe Cor!

Het snipperen van een ui

Soms lijken dingen moeilijker dan ze in werkelijkheid zijn. Daarom hier een korte uitleg over een kooktechniek die – als je de stappen volgt – ineens een stuk makkelijker is.

Er zijn vele manieren om een ui te snipperen, maar wie de stappen van deze snijtechnieken volgt, krijgt in ieder geval een mooie, fijngesnipperde ui of gelijkmatige uienringen.

snipperen

Is dat handig of is dat handig? Daar heb ik wat aan. Zo wordt het ook voor mij fijn om in het nieuwe jaar eens lekker aan mezelf te werken. Lekker kort en bondig. Gelukkig hebben ze ook nog een tip hoe je eenvoudig uiríngen snijdt, halve of hele:

uien

12 reacties op “Kooktechnieken stap voor stap uitgelegd: het snipperen van een ui

  1. Een keukenmachine werkt ook. Wil je overigens de geur van die uien neutraliseren na het snijden van uien, handen insmeren met een beetje tandpasta, volgens de Volendamse visboer hier.Wel goed afspoelen, hè? Werkt ook bij knoflook! “Of schakel een familie lid in”, zei hij.

    En gebruik een plastic plankje.

  2. Om tranende ogen te vermijden, steek ik altijd mijn tong uit als ik een ui snijd. Dat helpt echt, hoor. Daar is ook een technische uitleg voor, maar die ben ik helaas vergeten.

  3. Zo deed ik het, met uitzondering van de worteltjes er aan laten. Dit lijkt mij een zeer goeie tip, ga hem onmiddellijk proberen zie. Net als dat van de tong uitsteken van Joke hierboven. Blij dat er niemand in mijn keuken kan binnenkijken.

Reageren mag!

