Verrek, werkt dat zó?

.

Weet jij waardoor spoorstaven kunnen barsten of waarom treinen uit de dienst worden genomen? Denk jij er weleens bij na wat er gebeurt bij een seinstoring? Ik niet, in ieder geval. Op de site van Infrabel, de Belgische evenknie van ProRail, staat een leerzame video over de werking van het spoor. Daar moeten die gasten van NS en ProRail maar eens een voorbeeld aan nemen!

Naar de video

In een tijd waarin de treinen stipter reden dan ooit, woedt er een hevige discussie in Nederland over de structuur van de spoorsector. Volgens sommigen moet alles weer in één hand komen, liefst strikt aangestuurd door de rijksoverheid. Niks geen NS en ProRail apart, maar één bedrijf. Voor het gemak vergeten die mensen dat de cijfers aantonen dat het nog nooit zo goed is gegaan op het spoor. Op dinsdag 8 januari 2013 bijvoorbeeld reden in Nederland 95,5% van de treinen op tijd. De dag erna 93,8%. Donderdag en vrijdag lag dat percentage op 95,2 en 93,5. Bovendien gaan zij er gemakshalve aan voorbij dat er behalve NS nog een stuk of dertig andere vervoersbedrijven rijden in Nederland. Die moeten ook in datzelfde bedrijf worden ondergebracht?

Die mensen zien het dus verkeerd. Wie het echter wel goed ziet is Paul Magnette. Die wil de Belgische spoorwegen hervormen naar Nederlands voorbeeld. De NMBS wordt verantwoordelijk voor het rijden van treinen, Infrabel wordt verantwoordelijk voor de sporen en de verkeersleiding. Een soort NS en ProRail dus. Magnette is minister van van Overheidsbedrijven, dus die zal het wel weten. Overigens zijn de Belgische vakbonden niet zo blij met het besluit omdat zij er niet in gekend zouden zijn. Het zal dus wel even duren voor de Belgen net zo tevreden zijn over hun treinen als wij Nederlanders. Maar voorlopig hebben zij wel een leuke video.

Advertenties

12 reacties op “Verrek, werkt dat zó?

  1. Politici in Raden van Bestuur geeft gedonder, geen politici in Raden van Bestuur geeft ook gedonder.
    Oplossing: Dicussie eens en voor altijd afschaffen door volksvertegenwoordigers met kennis van zaken te benoemen.

  2. NEEN ! Neem vooral geen voorbeeld aan de NMBS. Enkel al het idee zou jullie klamme handjes moeten geven. De NMBS staat symbool voor hoe het niet moet. Logge structuur, overgepolitiseerd, verouderde en defecte infrastructuur, geldverspilling en vooral, de vakbond maakt de dienst uit. Je houdt het niet voor mogelijk maar men bejubeld het feit dat er vorig jaar minder werd gestaakt. Slechts 17 keer in 2012. In 2011 was dit nog 24 keer ! Dat de reizigers keer op keer de dupe zijn kan aan hun gat roesten. Er lopen momenteel meer dan 1.700 klachten ivm privacy problemen en de stiptheid is een ramp. De NMBS vindt blijkbaar dat 87,9 % een goed cijfer is (laatst beschikbaar : 1ste semester 2012). Huh ? En de samenwerking tussen Nederland en België is ook al geen succes. Vrijdag vielen er 7 van de 20 Fyra treinen uit. Of dit aan de Nederlanders ligt of aan de Belgen laat ik wijselijk in het midden. En wat betreft Magnette … die heeft er de brui aan gegeven en is burgemeester van Charleroi geworden. Hij blijft nog effe aanschuiven aan de ministriële dis tot men een vervang(st)er gevonden heeft.
    Dus neem wijselijk geen voorbeeld aan de NMBS, zelfs niet voor het maken van een video.

    • Ik weet dat het nogal log georganiseerd is: volgens de site van Infrabel telt België 3587 kilometer spoor dat Infrabel beheert. Ook kun je lezen dat het aantal seinhuizen wordt teruggebracht tot 31. Dat waren er 368! Gemiddeld 9,7 kilometer per seinhuis. Dat kan inderdaad efficiënter 😉

  3. vooral het onderdeel “andere incidenten” is grappig. Begint met overmacht > problemen bij de buren: als eerste….. de sneeuwval in Nederland.
    Bij de tijd, die Vlamingen!

Reageren mag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s