Lekker met een noodgang het station binnenrijden.

De VVD is de VVD niet meer. In het verleden kon je er de stationsklok op gelijk zetten dat Charlie Aptroot begon te gillen als er op het spoor iets gebeurde en hij steevast NS en ProRail ter verantwoording roept. Maar sinds die de Tweede Kamer heeft verlaten, is er geen moer meer aan. Van de week maakten een stel machinisten zich zorgen over het verhogen van de snelheid waarmee in de toekomst treinen – sommige – stations mogen binnenrijden. Ze vreesden levensgevaarlijke toestanden. Liever sukkelen zij van ruim voor een perron met een slakkengang het station binnen. Daarmee lekker lang de wissels en sporen vasthoudend, zodat er geen andere trein kan vertrekken. Hoe langzamer, hoe veiliger. Een machinist vergeleek het Nederlandse spoor in de Volkskrant met ‘een bananenrepubliek met een kerncentrale’. Daarmee voorbijgaand aan het feit dat zij een aanzienlijk deel uitmaken van die bananenrepubliek.

Gisteren, tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer, werden natuurlijk ook vragen gesteld aan de verantwoordelijke staatssecretaris van de treinen. “De Inspectie Leefomgeving en Transport ziet toe op de veiligheid”, schijnt zij gezegd te hebben. “Ik denk niet dat er onveilige situaties zijn.” Dat is goed nieuws. Maar de staatssecretaris is van socialistische huize, dus verwacht je toch een boel gesputter van rechts. Maar niets daarvan, VVD-Kamerlid Betty de Boer zei het ‘hoogst curieus’ te vinden dat de machinisten hun zorgen via de media naar buiten brengen. Volgens haar is dat niet goed voor het vertrouwen van reizigers, die zo ‘de stuipen op het lijf wordt gejaagd’. Volgens haar handelt FNV Spoor niet in het belang van de reizigers.

De vraag blijft natuurlijk wie er gelijk heeft. De machinisten wil je niet geloven, anders durf je nooit meer met de trein. De spoorbedrijven zoeken naarstig naar nieuwe manieren om meer treinen te laten rijden en vanzelfsprekend passen hogere snelheden in die zoektocht. Trouwens, in talloze landen rijden de treinen al met een vaartje van tachtig het station binnen. Ga in Duitsland maar eens aan het begin van een perron staan en je zult het zien: vlug, veilig én voordelig.

tableau_cornutusx

Advertenties

7 reacties op “Lekker met een noodgang het station binnenrijden.

    • Er wordt wel naar de machinisten geluisterd, ze hebben alleen niet altijd gelijk. Een veiligheidsfunctie hebben is niet hetzelfde als veiligheidskundige zijn, om maar eens wat te noemen.

Reageren mag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s