Helaas, er zat geen geschikte hobby bij voor Cor

Als er geen gekke dingen gebeuren – crisis, oorlog, verkoudheid – dan kan ik over een jaar of dertien, veertien met pensioen. Hoog tijd dus om mezelf een geschikte hobby te verschaffen. Omdat ik werkelijk niet zou weten hoe mijn dagen straks te vullen, kwam het Mega hobbyfestival Bleiswijk dit weekend als een geschenk uit de hemel. In het maandblaadje van onze buurtsuper troffen wij bovendien een kortingsbon voor twee personen aan, vier euro toegang in plaats van zes, dus togen wij zondag naar de immer gezellige FloraHolland veilinghallen aan de oevers van de Rottemeren.

Ik kan je verklappen, het was het geld dubbel en dwars waard! De beurs voldeed volkomen aan onze verwachtingen. De talloze kramen waren afgeladen met de prachtigste vormen van huisvlijt en de meest ingenieuze plak-, haak-, knutsel-, brei-, naai-, miniatuur- en snijproducten. Het viel ons eerlijk een beetje tegen dat er weinig groothandelaren waren die hun knutselproducten tegen speciale hobbyfestivalprijzen van de hand wilden doen, maar het enthousiasme van de amateur-handelaren en de overgave waarmee de aanwezige hobbyisten hun tijdverdrijf hadden uitgestald maakte alles goed.

Ik zou het niet kunnen, uit een bonte lap stof zo netjes en secuur de figuurtjes knippen en ze vervolgens – geheel naar eigen inzicht, mind you! – op exacte onderlinge afstand weer op een kaartje plakken. En niet alleen met guitige kaboutertjes of bonte elandjes, nee ook met treintjes en bloemen en vogeltjes en sportfiguurtjes en bloemen en taartjes en bloemen en kaarsjes en vogeltjes en auto´s en diertjes en bloemen. Adembenemend mooi, maar ik kan het niet. Net zo min als ik in staat zou zijn uit onooglijke kalebassen keer op keer dezelfde grappige babyfiguurtjes te snijden. Wat ik me misschien nog wel zie doen is zeepdecoraties maken met sillecone mallen. Maar wat me tegenhoudt is die geweldige stank van parfum die om die dingen hangt. En dan die poppenkleertjes! Wellicht zou ik nog in staat zijn om een jakje te breien of een broekje te naaien, maar ik weet nu al, mijn gemoed zou volschieten als ik bij het passen van die garderobe in die poppenogen zou blikken.

Daarom was onze hoop gevestigd op de andere hal. Daar waar het modelbouwhobbysegment ondergebracht was. Potjandorie wat een genot! Volwassen mannen (een verdwaalde vrouw daargelaten) die miniatuurspoorbanen bedienen, op afstand bediende bootjes laten varen en trucks laten rijden met een gezicht alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Daar was Modulegroep BCN die zich vooral toelegde op treintjes en tremmetjes. En natuurlijk Model Bouw Vereniging Wassenaar, waarvan ik dacht dat die zich slechts op de radiografisch bestuurbare boten en vrachtwagens concentreerde, maar dat was buiten de waard gerekend; zij blijken wel degelijk open te staan voor alle ander takken van de modelbouw! Bij die prachtige modelbanen ging het wel een beetje kriebelen, wie wilde er toen hij jong was nou geen treinverkeersleider in pak ´m beet Alkmaar worden? Maar ook dat zou niets voor mij zijn, want ik zou me wel degelijk druk maken over het correct aanbrengen van de boomgrens op die bergruggen.

Je begrijpt het al, hoewel wij de ochtend van onze leven hadden, ben ik er niet in geslaagd een gepaste hobby te  vinden. Nóg niet, want we geven de moed niet op, het hele jaar door worden er hobbybeurzen georganiseerd, van Noordwijkerhout tot Geleen en van Emmen tot Aarschot in België. En toch hebben we twee dingen opgestoken op dit hobbyfestival. Ten eerste weten we nu dat de kop van jut is genoemd naar Hendrik Jut, die eind negentiende eeuw een mevrouw en haar dienstmeid naar de andere wereld had geholpen. Ten tweede ben ik erachter gekomen dat een hobby hebben uiterst serieus werk is. Lachen doe je maar in je vrije tijd.

Klik maar op een foto voor een impressie.
23 reacties op “Helaas, er zat geen geschikte hobby bij voor Cor

  1. Design graffiti op al die saaie bruggen die Rutte en Samson nog gaan bouwen? En dan fotograferen. Is dat iets? Lekker in de buitenlucht! Kan ook op modelbouw Faller bouwwerken en Fleischmann treintjes. Uniek priegelwerk!

  2. Bij het zien van zoveel hobby’s kan ik me wel voorstellen dat ze de pensioenleeftijd verhoogd hebben…

    Straat 4B vind ik het meest serieus. Die mannen die naar bootjes kijken in het zwembad. Er word me daardoor iets heel erg duidelijk. Ik dacht altijd dat ze naar mooie vrouwen in het zwembad keken met begerige blikken, maar nu begrijp ik dat ze in die vrouwen bootjes zien.

  3. Wellicht had een bezoekje aan de Kamasutra, afgelopen weekeinde in de Jaarbeurs, tot andere inzichten geleid. Volgend jaar maar eens proberen.

  4. Orienteren op emigreren dan? Komt veel bij kijken, maar kan je veel plezier aan beleven. Het gras bij de buurman, en zo… Is populair ook. 365 Nederlanders per dag. Fora op internet te over. Hoef je niet eens de deur uit.

  5. Een combinatie van één van de vermelde hobby’s ? Fotograferen van treinen. Je kan alvast beginnen oefenen met de Fyra. Die staat lekker stil zodat je je van sluitertijden in het begin niet veel moet aantrekken.

  6. Ach…je verhaal en de foto’s geven me weer een gevoel van nostalgie…tegenwoordig heb ik geen tijd meer voor hobby’s…veels te druk hier! Nee…dan vroegah! Toen we nog gewoon op de verkeersleiding zaten, en Prorail nog gewoon NS was…toen namen we de frutsels gewoon mee naar het werk om daar te hobbyen….kun je je voorstellen wat al die oud-collega’s gevoeld moeten hebben toen ze met de vut gingen…alsof ze nog steeds aan het werk waren…☺

    • Haha. Die bereidden (breiden) zich inderdaad al jaren op het werk voor op hun pensioen. Wetende dat er thuis een vrouw zat die al hun vrije tijd zouden claimen. De stakkers, maar niet heus. 😉

Reageren mag!

