Wel roken, maar geen ijsjes in het godshuis

Dat Willem Hellemons een groot hart had, is niet zo gek. Dat kun je immers verwachten van een pastoor. Maar dat zijn hart zo groot was dat de Sint Jan van Lateranen erin paste, dat lijkt me stug. Toch staat dat in het foldertje dat wij meenamen uit de basiliek van de heilige Agatha en de heilige Barbara in Oudenbosch.

Jan

Basilica di San Giovanni in Laterano, Roma

Laten we het maar overdrachtelijk opvatten. Meneer pastoor was tijdens zijn studiejaren in Rome zo onder de indruk geraakt van de Sint Pieter en voornoemde Sint Jan dat hij het initiatief nam om in Oudenbosch een vergelijkbaar kerkje te laten bouwen.

Gisteren kwam het er dan eindelijk van, ik ben met mijn Bep naar de basiliek van Oudenbosch gereden om daar eens flink te biecht te gaan en er een ijsje te kopen. Nu staat mij al sinds mijn kindertijd bij dat die basiliek een replica is van de Sint Pieter op een schaal van 1:10. Wel, daar heeft mijn vader mij destijds behoorlijk tuk gehad, want net als de Sint Pieter, is de basiliek van Oudenbosch een reusachtig ding; 80 meter lang, 55 meter breed en de top van de koepel is nog altijd 63 meter hoog. Geen kattenpis. En toch lijkt mijn vader een beetje gelijk gehad te hebben, de inhoud van kerk, zo lees ik in het foldertje, is 16 keer kleiner dan de Sint Pieter. Slik!

Overigens heeft meneer pastoor voor de bouw de hulp ingeroepen van de befaamde architect Pierre Cuypers, bekend van het Amsterdamse Centraal Station, dat nog overeind staat, en het nepkasteel De Haar in Haarzuilens bij Utrecht, dat onlangs een financiële injectie nodig had van vele tientallen miljoenen euro’s omdat het op instorten stond.

Eén reactie op “Wel roken, maar geen ijsjes in het godshuis

Reageren mag!

