Een dikke snee of een dunne snee, ’t is maar wat je voorkeur heeft

Wij zijn  – ik vind het echt vervelend om te zeggen – niet tevreden over het brood van onze nieuwe supermarkt. Beter is, niet tevreden over de dikte van de boterhammen van het gesneden, voorverpakte brood. Die zijn dunner dan de boterhammen van onze vorige supermarkt. Waar maak je je druk over, zo zul je zeggen. Wees blij dat je brood hébt in deze tijden van crisis. Ik weet het, het klinkt vreselijk ondankbaar. Maar telkens wanneer ik mijn brood met boter wil besmeren ga ik er met mes en al doorheen. Met als gevolg dat ik later op mijn werk terwijl ik mijn bammetjes opeet, vette handen krijg. Bovendien, en dat past niet in deze tijden van we-moeten-allemaal-de-broekriem-aanhalen, moet ik meer dunne boterhammen smeren om aan dezelfde hoeveelheid brood te komen en gebruik ik derhalve meer boter én meer beleg.

De boterhammen van de nieuwe supermarkt, de Plus, zijn gemiddeld 11 mm dik, terwijl de sneetjes van Albert Heijn een royale 13,5 mm meten.

Brood1

Bovendien zijn de Plus-boterhammen beduidend kleiner dan die van Albert. Je ziet, ik heb het niet zomaar ergens over.

Brood3

Dat is de reden waarom Bep een- of tweemaal per week naar de Albert Heijn fietst om daar van de weeromstuit een paar broden te kopen die wel de door ons gewenste dikte hebben. ´t Is geen ramp, heus, maar wel ongemakkelijk.

21 reacties op “Een dikke snee of een dunne snee, ’t is maar wat je voorkeur heeft

  1. Gelukkig leef ik in België. Voorgesneden brood mijnheer ? Me no nooothing. Je moet er bij wijze van spreken achter gaan zoeken. Bij de bakker om de hoek ja, en daar snijden ze het “op maat”. En oh ja, er zijn hier veel hoeken in de buurt 🙂
    In de supermarkt “moet” je het brood zelf snijden en je kiest je brood zelf van de plank. Maar om het over jouw sneetjes te hebben. Ik voel met je mee en als je ooit een protestbeweging opricht (genre “De wakkere bakker – je haalt er meer dan brood alleen” of “Van korstjes krijg je borstjes”) dan kom ik mee op de barricaden staan. Heer geef ons ons dagelijkse dikke snee brood.

    • Wij Hollanders zijn niet zo vaardig met het broodmes, vandaar al die voorgesneden broden. Lijkt me gezellig, zo op de barricaden. Zorg jij voor het brood, dan neem ik beleg mee 😉

  2. Ik doe een queen Billy : 30 euro voor een broodbakmachine waar je iedere morgen vers brood hebt dat je zo dik kan snijden als je wil. 69 cent voor een pakje broodmix.
    Opgelost!

  3. Nog een tip: In de broodbakmachine alleen het deeg aanmaken. Kleine deegbroodjes van maken en in de oven verder bakken. De rest van de deegbroodjes in de diepvries. Werkt uiteraard niet ’s ochtends vroeg als ‘haast’ het trefwoord is. Maar verse sneetjes brood uit de diepvries zijn in de magnetron in twee minuten ontdooid. Wel de kruimels voor de peepsie’s, hè?

  4. Ik bak mijn brood ook zelf. En dan bedoel ik ook zelf, dus niet in een broodbakmachine.
    Ik moet zeggen dat het brood van Plus er in mijn ogen minder chemisch uitziet dan dat van AH, maar ik blijf het een wonder vinden dat ze er zoveel lucht in krijgen, en dat het dan ook nog een week goed blijft.

  5. Ik heb ook nog een tijd mijn broodmachine gebruikt enkel om het deeg voor te bereiden en dan af te bakken in de oven. Toen het de geest gaf, kwam er een keukenrobot (met gesloten mengkuip) in de plaats: kon ik het deeg ook in laten voorrijzen, dan even (héél therapeutisch) met de hand en dan op de plaat nog even laten narijzen tot de oven op temperatuur is. En die keukenrobot kan nog meer dinges die de broodbakmachine niet kon…

  6. De laatste week verwonderde ik me over de bijna transparante sneetjes brood van de Plus. Voordat ik ging googlen en op dit blog kwam, had ik een maximale dikte van krap 10 mm gemeten. Dan is de vergelijking die ik hier lees nog gematigd, als jullie uitgaan van wel 11mm bij de Plus! Ik zal ze er bij de Plus eens naar vragen om dit aan te passen. Anders krijg ik wel een goede stimulans aangeboden om zelf te gaan bakken.

    • Flink dik snijden en verkopen. Gaan als zoete broodjes. .. 😉
      We zijn inmiddels wel aan gewend. Voordeel is dat we allebei de laatste maanden een paar kilo zijn afgevallen!

Reageren mag!

