Die eigenwijze bakkers snijden ze veel te dun!

Nu vroegen wij ons met betrekking tot die dunne boterhammen af, zou die nieuwe supermarkt zich eigenlijk wel aan de voorschriften houden van het Nationaal afspraken- en reglementenbureau voor gesneden brood in supermarkten? Want voordat we gerechtelijke stappen gaan ondernemen tegen de winkel leek het me verstandig eens bij dat bureau te informeren hoe het zit met de boterhamdiktes. Je slaat immers zo een pleefiguur? Zo gezegd, zo gedaan. Ik stelde dus de volgende vraag aan het Voorlichtingsbureau Brood:

Zijn er richtlijnen voor de dikte van een boterham? Ik merk aanzienlijke verschillen tussen boterhammen van Albert Heijn en die van Plus. Meer dunne boterhammen maakt dat ik meer beleg moet gebruiken. Bovendien smeer ik dunne boterhammen gemakkelijk kapot.

Groet, Cor Nutus

Reeds de volgende dag had ik antwoord.

Geachte heer Nutus,

De broodsnijmachine, die de bakker of supermarkt gebruikt, zijn in verschillende snededikte te verkrijgen. Er zijn geen richtlijnen voor de dikte van een boterham.

Met betrekking tot de broodsnijmachines kan ik u melden dat wij de bakkers ook adviseren om de sneetjes iets dikker te snijden, maar dat is een weg van de lange adem, omdat bakkers van mening zijn dat hun klanten de ‘dunne’ sneetjes brood wat meer op prijs stellen. Maar wie weet, met ook nog meer vraag aan de zijde van de klant, dat bakkers de broodsnijmachine anders gaan afstellen of op z’n minst een keuze aanbieden. U zou kunnen vragen of ze bij de Albert Heijn of bij de Plussupermarkt de sneetjes voor u iets dikker kunnen snijden.

Succes ermee!

Met vriendelijke groet,
Voorlichtingsbureau Brood

I. van A.

Kijk aan! Ik wist helemaal niet dat bakkers denken dat ik denk dat ik liever een dunne boterham heb. Nu is het dus zaak om die bakkers van dat idee af te helpen. Ik heb in elk geval het Voorlichtingsbureau Brood aan mijn zijde.

brood4

15 reacties op “Die eigenwijze bakkers snijden ze veel te dun!

  1. Vlaams brood kopen ? Met al dat internet aankoop gedoe moet dat toch haalbaar zijn ? Na het (smeer)gat in je brood het gat in de (brood)markt. Maar toch, als je het een troost kan zijn, liever een gat in je sneetje brood dan een sneetje brood in je gat.

  2. Toch aardig dat ze meteen een antwoord terug sturen. Kom er nog maar eens om.
    Merkwaardig dat het Europees parlement zich hier nog niet over gebogen heeft. Maar dat terzijde.
    Dikke mik! Ik zou het recht in eigen hand nemen en vanaf nu uit protest ongesneden brood kopen! Nog wel even langs de blokker voor een diepte-investering: de broodzaag.

  3. En het valt niet mee om nog ergens ongesneden brood te kopen.
    Bij de natuurvoedingwinkel haal ik het (áls ik brood eet) en dan lekker het mes er in, zo ongeveer een dikte van 3 kleffe sneetjes van de supermarkt. Heb ik maar voor 1 snee beleg nodig en ik proef echt brood. bijkomend voordeel van dunne sneetjes is wel dat je er de krant doorheen kunt lezen.

  4. Het valt me wel op dat je je boterham in 6 stukken snijdt….is dat omdat t door ‘goed kahwen gelijkmatug in je bloed komp’ (volgens van Kooten en de Bie). Ik snij het altijd in 4 stukken…heb ik zo geleerd van mijn moeder….☺
    Kijk anders eens op ‘broodvanmenno.nl’ Dat brood ziet er superlekker uit en is volgens de site ook super gezond (ik heb een broodbakmachine dus hoef het niet bij Menno te bestellen…)

    • Zo heb ik het ook geleerd en meestal snij ik het ook in vieren. Maar elke morgen hetzelfde brood gaat zo vervelen. Daarom snij ik het soms in zessen. Voor de foto wilde ik het eigenlijk in zestienen snijden, maar daar had ik op dat tijdstip toch geen zin in 😉

      Die Mennonbroden zien er inderdaad lekker uit. Die bestelling van alle broden één is aantrekkelijk.

Reageren mag!

