Cornutus checkt: olifant gedood door voortrazende trein

De NRC Next van woensdag 6 maart had op de middenpagina een grote foto van een aangereden olifant

olifant

Het bijschrift vertelt onder meer: “De onfortuinlijke dikhuid is aangereden door een voortrazende trein in het Buxa Tiger Reserve, zo’n 12 kilometer van Alipurduar in het Indiase West-Bengalen.” Verder gaat het erover dat olifanten bedreigd zijn en dat ze niet alleen doodgeschoten worden, maar ook vergiftigd.

Cornutus checkt vandaag of die trein inderdaad voortraasde.

Bij voortrazen heb je een bepaald beeld en hoewel niet iedereen dezelfde snelheid zal toekennen aan een voortrazende trein kunnen we wel een poging doen. Voortrazen is niet met 10 kilometer per uur rijden en evenmin met veertig. Zo rond de tachtig spreken we van een aardig gangetje, met honderd schieten we lekker op en met honderddertig lach je voorzichtig de eerste automobilisten uit. Als je wel eens in de buurt van een hogesnelheidslijn hebt gestaan en er een ICE langskwam, dan denk je allicht “Zo, dat is nog eens een voortrazende trein.” Een beetje ICE, voor wie het niet weet, haalt al gauw de driehonderd. De TGV tussen Parijs en Straatsburg perst er met betrekkelijk gemak zelfs 330 kilometer uit, maar dan hebben we het meer over laagvliegen. Ergo, een voortrazende trein rijdt tussen de twee- en driehonderd kilometer.

Nu heb ik de ballen verstand van treinen, laat staan van Indiase of West-Bengaalse, maar zelfs ik kan zien dat de trein op de foto geen driehonderd kan. En ook geen tweehonderd. Ik gok dat dat ding hooguit honderdtwintig rijdt, als het er al geen honderd zijn. Als je de idyllische filmpjes over Oriëntaalse spoorlijnen mag geloven rijdt daar geen trein sneller dan vijftig kilometer per uur. Maar laten we de krant het voordeel van de twijfel geven en stellen dat de trein honderd kan. Dat is, zoals hierboven al uitgelegd, lekker opschieten, ook niet meer dan dat.

Een volwassen olifant weegt zo’n 5000 kilo, maar ze kunnen ook best het dubbele wegen. Volgens het verhaaltje bij de foto had de olifant reusachtige slagtanden, wat duidt op een fors exemplaar. Verder heb ik mij laten vertellen dat de remweg van een trein aanzienlijk is. Een trein die honderd rijdt doet er al gauw vele honderden meters over alvorens tot stilstand te komen. Dat is zo in Nederland, in Brazilië en dat is ook zo in India. Had die trein daadwerkelijk voortgeraasd (= 200-300 kilometer), dan zou het kadaver van de olifant allicht onder de trein gekomen zijn, met alle gevolgen van dien: ontsporing, vele honderden doden, etcetera. Mogelijk heeft de trein een schuiver aan de voorkant gehad, daarmee het beest voor zich uitschuivend.

In dat laatste geval moet de olifant in de afgebeelde positie met die voortrazende snelheid kílometers meegesleurd zijn. Zo’n geweldig kadaver schuurt en doet met zijn even geweldige kop over de stenen waarop de rails liggen. De stenen spatten alle kanten op. Maar op de foto geen enkel bewijs daarvan. Dat ballastbed ligt erbij als in de natte droom van een spoorbeheerder. De trein kan hooguit enkele kilometers per uur hebben gereden; een dodelijke snelheid bij twee van zulke massieve gevaarten.

Alles samenvattende concludeert Cornutus de uitspraak “aangereden door een voortrazende trein” als onwaar. (En dan hebben we nog geeneens de locatie gecheckt!)

Advertenties

18 reacties op “Cornutus checkt: olifant gedood door voortrazende trein

  1. Er loopt ook iemand langs met een geweer in zijn handen. Misschien was het een opzetje tussen stroper en machinist. De stroper jaagt de olifant naar het spoor en schiet de olifant neer, de trein komt stapvoets aan en parkeert tegen de olifant aan. De fotograaf maakt een plaatje en stuurt het naar de persbureaus.
    Die stropers worden steeds slimmer. Helaas.

  2. Scherpe analyse van je.
    Ik zie trouwens ook dat voor de ruiten van de trein een hekwerk is geplaatst. Dat duidt er weer op dat er wel degelijk rekening gehouden is met overvliegend wild.

  3. Olifant door stapvoetsrijdende trein gedood had een rare titel geweest. Want dan dacht je: wilde die olifant het soms? Razen in India (voor een trein) is rond de 40 kilometer, nog altijd een flinke boem voor een beetje olifant.

  4. Een vrouwtjesolifant m/v? Gelijk lastig te stellen dat een aap slimmer is dan een olifant…. Maar goed: Wij van het WNF zien een oude olifant met verwondingen aan slurf en poot. Een slachtoffer van een trein die vet onderbezet was (niemand op het dak/treeplanken) die of door de klap de lichten heeft verloren (wat wijst op flinke snelheid) of geen licht heeft gevoerd (en dus verwijtbaar). Ik gok het laatste en dan heeft de man met het geweer ook weer (standrechtelijke) functie. Is de machinist wel opgevangen…….

Reageren mag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s