Maar hoe lossen ze dat nu op met die wind?

Niet alleen de Vlaamse site Het Laatste Nieuws meldde het, ook het Nederlandse Algemeen Dagblad kwam met het nieuws dat men in Noorwegen een botentunnel wil gaan maken. De eerste ter wereld. Nu ja, de eerste. In het Franse Canal du Midi bestaat ook al een tunnel, maar die is slechts voor binnenvaartschepen.

botentunnel

1.700 meter tussen twee fjorden
De tunnel heeft een lengte van 1.700 meter en zal twee Noorse fjorden met elkaar verbinden. “Het project zal de veiligheid en bevaarbaarheid van de wateren van de regio verhogen”, zegt de regering. De kost voor het boren van de tunnel wordt geschat op 1,6 miljard kronen en zou ten vroegste in 2018 starten, en zal vier jaar duren.

Canal du Midi
Tunnels voor binnenvaartschepen bestaan al, zoals op het Canal du Midi in Frankrijk, maar die van Stad zal de eerste zijn die vaartuigen met een bruto inhoud tot 16.000 ton kan doorlaten. Volgens een studie die uitgevoerd werd door het gespecialiseerde bedrijf Nordvest Fjordservice vonden in de woelige wateren voor het schiereiland sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog 46 ongevallen plaats die het leven kostten aan 33 personen.

Als er levens mee gered worden, dan is het natuurlijk een prima zaak. Bovendien houdt het een heleboel mensen aan het werk en er zullen ongetwijfeld dwazen zijn die twee kilometer claustrofobie voor lief nemen. Maar wat ik niet in het verhaal lees, is hoe ze dat nu precies regelen met de wind. Worden er turbines opgesteld of zitten er om de zoveel meter ventilatoren in de muren zodat je in beide richtingen comfortabel halve wind kunt zeilen? Je omzeilt, of je omzeilt niet. Maar zet dat wel even duidelijk in je verhaal!

Advertenties

4 reacties op “Maar hoe lossen ze dat nu op met die wind?

  1. De natuurwetten zorgen daar wel voor. Aangezien er twee in- of zo u wil uitgangen zijn ontstaat er enorm tochtgat. Genoeg wind om te zeilen in één richting. Daarna is het wachten op het keren van de wind om de andere kant uit te gaan. Ofwel zet je bonen op het avondmenu.

Reageren mag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s