Van je collega’s moet je het hebben!

.

Een machinist heeft iets bedacht tegen bladeren op het spoor. De vondst van de eeuw. En gelijk doet iedereen net alsof het iedere herfst een probleem zou zijn. Verschillende media berichtten er al over. De directeur-directeur van de Nederlandse Spoorwegen noemde het fantastisch dat zo’n idee uit de eigen organisatie komt. Ook RTVUtrecht, dat net als de NS in Utrecht zetelt, kwam met het nieuws.

bladeren

UTRECHT – Het natmaken van het spoor kan voorkomen dat bladeren aan de rails blijven plakken waardoor die glad worden. Dat heeft de NS maandag laten weten. Of het idee ook uitvoerbaar is, moet nog blijken.

Het idee komt van een NS-machinist. ,,Wij zijn daar trots op”, zegt een woordvoerder van de NS.

Gladheid door bladval zorgt ieder jaar voor overlast en vertragingen op het spoor. Op een testspoorbaan is gebleken dat het natmaken van het spoor herfstgladheid kan voorkomen. ,,Nadat de trein een paar keer over het bevochtigde spoor heeft gereden, lossen de bladeren op en worden de rails schoon”, aldus het onderzoeksbureau dat de tests heeft gedaan.

De NS en spoorbeheerder ProRail bekijken of het idee technisch uit te voeren is. ,,Daar zal zeker nog de nodige tijd over heen gaan voordat dat duidelijk is.”

ProRail gebruikte eerder al een gel op de rails tegen gladheid, maar die werd gesmeerd als het spoor al glad was. De methode met water zou preventief werken.

Nu zullen er meteen allerlei mensen opstaan die beweren al jaren geleden met dit plan op de proppen te zijn gekomen, maar dat vervolgens in de stroperige ivoren torens van de spoorwegen vakkundig om bureaucratische zeep is geholpen. Ja, succes heeft vele vaderen. Je zag het al bij het stukje op de site van RTV Utrecht. Wie gaat er met het idee van de machinist aan de haal? Juist, van je collega’s moet je het hebben!

conducteur vertraging

Advertenties

14 reacties op “Van je collega’s moet je het hebben!

  1. Zo’n vondst in de lente ! Wie zegt dat de NS nooit op tijd is ?
    Los daarvan heb ik nog een paar efficiënte oplossingen om de gladheid door bladval te counteren, maar of ze haalbaar – lees betaalbaar – zijn ? Zoals daar zijn : omhakken van alle bomen binnen een afstand van 100 m van de spoorrails, ontpoldering ongedaan maken, enkel treinverkeer toelaten vanaf januari tot en met september, alle spoortrajecten overkappen of onder de grond steken waar mogelijk of gele bladetertjes kweken en uitzetten langs de spoorwegbermen. En dan heb ik nog niet echt diep nagedacht …
    Los daarvan kunnen ze misschien een campagne voeren teneinde het klootjesvolk te overtuigen dat de treinen wèl op tijd rijden en zonder vertraging maar dat de uurroosters niet kloppen ten gevolge van een informaticafout. Effectief, beperkt kostenplaatje en iedereen heeft al wel eens gevloekt omdat zijn pc het niet doet dus aanschouwelijk en begrijpbaar voor Jan met de pet. Als ze nog eens een idee nodig hebben weten ze me wel te vinden hoop ik. Nu buig ik me over een communicatieplan waarom de Fyra het nog steeds niet doet.

    • De dag van tevoren wordt bekend gemaakt of er wel of niet gereden wordt. NS en ProRail ontwikkelen samen met het KNMI een systeem om de buien exact te lokaliseren, zodat er nóg vaker treinen kunnen rijden.

  2. Bij de NMBS is bladval een eufemisme voor de vele zelfmoorden die er langs het spoor uitgevoerd worden. Daarvan is er ook een stijging in het najaar. Natte sporen zullen dat helaas niet verhinderen.

Reageren mag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s