De laatste der swingende sultans

.

Ergens in 1978, ik had net mijn rijbewijs, hoorde ik in de auto voor het eerst Sultans of Swing van Dire Straits. Ik weet nog dat ik dacht dat die band een hele grote zou worden. Dat is wel uitgekomen. Hun eerste elpee (zo heette albums destijds nog gewoon) Dire Straits liep als een trein. Een paar maanden later begonnen zij aan de Communiqué Tour door Europa en Noord Amerika ter promotie van hun tweede elpee. Het eerst van de in totaal 116 concerten werd gegeven in de Rotterdamse Doelen, op 11 februari. Daar wilde ik wel naartoe.

sultans

Helaas bleek het concert stijf uitverkocht. Wat te doen? Om nu het driedubbele te betalen op de zwarte markt ging me veel te ver, nog afgezien van het feit dat ik helemaal niet wist waar die zwarte markt zich dan bevond. De rommelmarkt onder het spoorviaduct bij de Blaak kende ik wel en de donderdagse markt op het plein in onze wijk ook, maar daar bleef het bij. Goeie raad was duur. Nu wilde het geval dat de vader van mijn vriendje een muziekrecensent voor kranten en tijdschriften was. Uit dien hoofde ontving hij vele gratis toegangskaartjes voor concerten in de Doelen. Klassieke concerten wel te verstaan.

Dus vroeg ik aan hem of hij niet iets kon betekenen. Helaas, voor dergelijke moderniteiten kreeg hij geen uitnodigingen. Maar hij wilde me wel helpen. In die tijd bestonden toegangsbewijzen nog niet uit een onpersoonlijke computeruitdraai, maar uit een samenraapsel van kaartjes in verschillende afmetingen en van verschillende papierkwaliteit. Zo was een een langwerpig kartonachtig kaartje dat je toegang verschafte tot de zaal. Twee minuscule papiertjes vermeldden rij- en stoelnummer respectievelijk de datum van toegang. En om dat laatste papiertje draaide het.

De vader van mijn vriendje had een la vol kaartjes die ongebruikt waren of helemaal niet gebruikt gingen worden. Hij ging in de weer, peuterde kaartjes los, verwijderde de nietjes, zocht wat bruikbaar spul en na een paar minuten, voilà bijna perfecte toegangskaartjes voor de Doelen: toegangskaartjes, plaatsnummers, alleen de datum klopte niet. Dat papiertje gaf 21 februari aan. “Als je nu zó het kaartje laat zien,” zei de vader gniffelend vanachter zijn snor terwijl hij zijn duim op de 2 hield, “dan heeft niemand wat in de gaten. Maar wee je gebeente als je me verraadt als je als je betrapt wordt! Ik heb je niet geholpen!”

Om een lang verhaal kort te maken, op 11 februari zat ik in de grote zaal van de Rotterdamse Doelen te wachten op het aftrap van de Communiqué Tour van Dire Straits. En wat denk je? Kwam er iemand naar me toe die beweerde dat ik op zíjn plekje zat! Wat een onbeschaamdheid!

knopfler

Vanavond treedt Mark Knopfler op in Ziggo Dome in Amsterdam. En ik ben erbij. Dit keer met geldige kaartjes. Toch, zoon?

.

3 reacties op “De laatste der swingende sultans

Reageren mag!

