Wat is nu weer een cunerator?

.

Onlangs bekeek ik de nieuwsberichten op de site van RTV Utrecht. Terwijl ik het eerste berichtje opende haakte een van de andere berichtkoppen zich in mijn hoofd vast. Er waren ergens cuneratoren afgezet, dat had ik nog wel meegekregen. Daar had ik nou nog nooit van gehoord, van een cunerator. Was dat een bepaalde vorm van die gasten die faillissementen begeleiden, het kleine broertje van de curator? Een generator dan? Of een gereedschap? En werden die cuneratoren dan belazerd of zo? Ik begreep er geen snars van. Snel teruggeklikt om mezelf niet helemaal gek te maken.

cuneratoren

RHENEN – De gemeente Rhenen heeft maandag hekken rondom de Cuneratoren geplaatst. De toestand bleek zo alarmerend dat onmiddellijk een flink gebied rondom de toren is afgezet. Eerder was al duidelijk dat er stenen loszitten.

Deskundigen zijn daarom maandag begonnen met het verwijderen van de loszittende brokken steen uit de kerktoren. De hekken blijven daarna nog zeker enkele weken staan, totdat aan restauratie van de toren kan worden begonnen.

Aangezien de hekken ook de toegangsdeur naar de kerk afsluiten, zoekt de gemeente nog naar een veilige oplossing voor kerkgangers.

Nou weten jullie het ook.

8 reacties op “Wat is nu weer een cunerator?

  1. Is een cunerator niet de geheime onderingang van de kerk?
    Als mijn geheugen nog goed werkt, dan stamt dat uit de tijd dat de Barbaren met de Atheïsten hier aan de macht waren en de kerk verboden was om geloof te belijden. Toen hebben de Kerkgangers een cunerator gemaakt om toch het woord Gods te behouden.
    Maar het kan net zo goed zijn dat mijn geheugen iets op hol is geslagen en dit over iets anders gaat.

  2. Een Cuneratoren is domweg een toren waarin men maagden opsluit. Genoemd naar – wat dacht je – Cunera van Rhenen. En dat jij die niet kent ! Schaam op jou. Het is de beschermheilige van Utrecht. Dus we onthouden dat de cuneratoren behoort tot de familie van ‘torens’. Andere leden zijn bv. : vuurtoren, wachttoren, kerktoren, boortoren, koeltoren, watertoren, televisietoren, uitkijktoren, verkeerstoren, vieringtoren, waltoren, poorttoren, generatoren, operatoren, …
    Al een geluk dat er op je blog al eens een Vlaming langskomt om het gat in de Nederlandse cultuur dicht te timmeren.

    • Tranen schieten tekort bij zo veel behulpzaamheid
      😉
      Fraaie uitleg Tjerri. Ik ga het proberen te onthouden. En dan zijn er mensen die beweren dat Hollanders en Vlamingen elkaar slecht verstaan en niet graag zien!

      Overigens heb een een maandje geleden nog aan de voet van die Cuneratoren nog een kopje koffie gedronken. Uit onze eigen warmhoudfles, wij blijven immers Hollanders. Dus die toren kende ik wel. Ik wist niet dat mevrouw C. van Rhenen ook beschermer van Utrecht was
      Dacht dat Willibrord die taak toegedicht had gekregen. En Adelheid Wolfsen vanzelfsprekend.

  3. Kijk ’s effe aan, Belgen zijn goede moderatoren! Of is het nederlandse meervoud van ‘modde….’, sorry, ‘moderator’ nog niet ingeburgerd? Moet ik meteen aan die bekende Belgische haiku dichter denken.

Reageren mag!

