Hup, voor de draad ermee!

.

cornutus_erwatvanvinden“Daar vind ik wel wat van!”, is een uitdrukking die ik de laatste tijd steeds vaker hoor in vergaderingen en overleggen. Liefst uitgesproken op een wat vermoeide, getormenteerde toon.

We bespreken  de dienstregeling van de voorgaande dag, diepen een bepaalde onderwerp wat verder uit, we komen tot de conclusie dat we de juiste dingen hebben gedaan, of juist niet. En dan is er één die met een amechtige blik in de ogen iets zegt als “Maar om de punctualiteit in de spits omhoog te krijgen hebben ze dit en dat gedaan.” Er volgt dan een korte stilte waarna spreker vervolgt met “En daar vind ik wel wat van!”

Een bommetje. Tenenkrommend. Een foute manier van interessant doen. Waarom zegt zo iemand dat? Krijgt-ie thuis geen aandacht? Zeg gewoon wat je ervan vindt. Negen van de tien keer vindt zo iemand natuurlijk dat het he-le-maal niks was, dat begrijpen wij ook wel. Maar wat wil hij nou? Dat we ons lichtelijk bezorgd naar hem toe buigen en vol medeleven vragen “Maar wat vínd je er dan van?”. “Is het zo erg dat je er iets van vindt?” Alsjeblieft, spreker, vertel het ons!

De meesten vertikken dat overigens gewoon, die vragen helemaal niets aan de er-wat-van-vinder en beginnen meteen te kakelen. Ik heb het één keer meegemaakt dat iedereen zich gelijk heftig ging zitten verdedigen en de bommengooier pas na vier minuten (ik heb het gemeten, omdat ik het zag gebeuren) doodleuk zei dat hij iets anders bedoelde. En dat in een overleg waarin de deelnemers samenwerking op de werkvloer propagereren. Vreselijk.

Ik merk dat dat iets met me doet!

7 reacties op “Hup, voor de draad ermee!

  1. Gewoon rustig blijven in de wetenschap dat Murphy’s Law over teamwork stelt dat alles wat fout kan gaan, veelal begint tijdens teamvergaderingen.
    Na afloop breekt nood toch de wet.

  2. Ach…als je een positieve basishouding aanneemt zul je het op een gegeven moment een plek kunnen geven. Kun je daar iets mee?

Reageren mag!

