Vele kilometers ontspannen en onbezorgd fietsplezier…

Zo begint de folder Veiligheid en garantie die bij mijn nieuwe fiets werd geleverd. Wel, dat is wat ik wil. En dat is trouwens wat ik gewend was bij mijn oude Gazelle. Hoe deed ik dat? Gewoon door mijn fiets te pakken, met mijn linkervoet op het linkerpedaal te stappen en vervolgens mijn rechterbeen over mijn zadel te zwaaien. Beetje schurken tot je goed zit en karren maar. Als ik eenmaal op gang was keek ik lekker naar de wereld om mij heen. Zomer of winter, altijd hield ik een constante snelheid aan – traag, maar constant. Als het glad was, fietste ik bij voorkeur door het gras, of nam de auto.

Kilometers onbezorgd fietsplezier héb ik de afgelopen decennia genoten. En dat hoopte ik dus ook weer met mijn nieuwe fiets te bereiken. Maar dat pakt even anders uit! Die folder begint wel lekker uitnodigend, maar al snel verandert de toon.

Wij raden u sterk aan deze beschrijving aandachtig door te nemen voor uw eigen veiligheid alvorens u gebruik maakt van uw fiets.

Vervolgens komt er een paragraaf getiteld Algemene veiligheidsvoorschriften, dan een Voordat u gaat fietsen, daarna Tijdens het fietsen en ten slotte Overige aandachtspunten. Ik mag een heleboel níet met mijn fiets, dat is me al snel duidelijk. Ik mag mijn zadel of stuur nooit verstellen tijdens het fietsen, ik mag mijn fiets alleen als persoonlijk transportmiddel gebruiken en ik mag er alleen op fietsen als hij op mijn persoonlijke fietswensen is ingesteld. Vooruit, daar valt mee te leven. Maar vanaf vandaag is het gedaan met mijn fiets-pakken-voet-op-het-pedaal-been-over-het-zadel-en-karren-maar-aanpak. Voortaan moet ik mijn fiets aan een minutieus onderzoek onderwerpen, zelfs voor ik hem maar beetpak, en moet ik voortdurend op mijn hoede zijn:

  • Draag goede, aan de voeten aansluitende, schoenen met geprofileerde zolen.

  • Draag goed aansluitende kleding

  • Zorg dat u altijd goed zichtbaar bent

  • Draag een helm

  • Controleer de bandenspanning

  • Controleer de remmen

  • Controleer of uw handvatten goed vastzitten

  • Klap de standaard volledig op voordat u gaat fietsen

  • Houd beide handen aan het stuur

  • Pas uw snelheid aan wanneer u bergaf rijdt

  • Pas uw snelheid aan de weersomstandigheden aan

  • Neem bij een glad wegdek liever uw fiets aan de hand

  • Gebruik accessoires uitsluitend in overleg met uw Gazelle-dealer

Ik ken mezelf, ik zal onderweg voortaan voortdurend twijfelen of ik wel alle voorschriften in acht heb genomen. Niks geen onbezorgd fietsplezier, met samengeknepen billen op het gelzadel, zullen ze bedoelen. En waarmee eindigt de folder Veiligheid en garantie?

Vanzelfsprekend heeft Gazelle deze bijlage met grote zorgvuldigheid samengesteld. Maar aansprakelijkheid als gevolg van druk- en zetfouten is uitgesloten.

cornutus_begraafplaats1

15 reacties op “Vele kilometers ontspannen en onbezorgd fietsplezier…

  1. Toch zijn die folders verre van volledig. Zo kocht een kennis van mij laatst een fiets waarbij met geen woord gerept werd over het fietsen op de snelweg tegen de rijrichting in, met noodlottige gevolgen.

  2. Die voorschriften zijn er niet voor jou, maar voor hen. Zodat ze jou kunnen pakken als je slipt op je slippers. Geen uitkering van de verzekering, had je maar schoenen met geprofileerde zolen moeten dragen.

  3. Meestal vervalt ook alle verzekering en garantie bij gebruik in wedstrijden en voor professionele doelen. Behalve als je een step koopt: die zijn voor kinderen en dan denken ze blijkbaar niet aan woon-werkverkeer. Misschien kun je nog ruilen binnen zeven dagen?

  4. Ik heb ook een Gazelle(f) al jaren tot volle tevredenheid. Er stonden in mijn gebruiksaanwijzing ook enkele tips zoals niet je stuur verstellen tijdens het rijden, etc. Maar ze hebben het behoorlijk uitgebreid. Zou Brussel daar achter zitten?

Reageren mag!

