Je pinkt een traantje weg bij de Heimwee Express

RTV Utrecht heeft deze week heuglijk nieuws

UTRECHT/AMERSFOORT – De Hondekop en de Muizeneus gaan deze zomer weer ritjes maken over het spoor tussen Utrecht en Amersfoort. Deze treinen domineerden vele tientallen jaren het Nederlandse spoorwegnet. Het Spoorwegmuseum geeft treinreizigers de kans om in te stappen in de Heimwee Express.

De Hondekop werd in 1962 gebouwd bij Werkspoor in Amsterdam. De groene trein met de kenmerkende stompe neus, die officieel de Mat ’54 heet, werd al snel heel populair. De trein was namelijk zo zwaar dat hij heel rustig reed.

De Hondekop reed tot 1996 als intercity en als stoptrein door heel Nederland. De laatste Hondekop is ondergebracht in het Spoorwegmuseum in Utrecht en daar in oude luister hersteld.

Voorloper van de Hondekop was de Muizeneus, die kort na de Tweede Wereldoorlog door Werkspoor in Utrecht werd gebouwd. Deze Mat ’46 was donkergroen met een rode bies. De Muizeneus was de meest gebruikte trein in de jaren 50 en 60. In 1983 verdween het laatste exemplaar uit de dienstregeling.

De geliefde treinen rijden dit weekeinde voor het eerst heen en weer. In het najaar kunnen treinreizigers met heimwee ook ritjes maken met de Rode Duivel en de Blauwe Engel, die uit de jaren 50 stammen.

Is dat even leuk? Nu wil het toeval dat ik aardig wat inside information heb van de Nederlandse Spoorwegen. En daarom weet ik dat ‘ze’ van plan zijn nog veel meer oude treinen te laten rijden.

  • De Vetbek, die jarenlang oude afgewerkte olie vervoerde uit de Rotterdamse haven.
  • De Klotenklapper, destijds een moderne locomotief, zeer gehaat door de machinisten vanwege de stugge vering en het houten bankje waar zij op moesten zitten.
  • Het Kippenkontje die de dienst onderhield in Barneveld.
  • De Hete Nel, die jarenlang de ´werkneemsters´ vervoerde tussen station Utrecht Takkenstraat en het Zandpad.
  • De Knijpkat, een luxe trein die hetzelfde traject aflegde.
  • Niet te vergeten het Huppeltje, de trein die rond de kerst van 1982 dacht óver een ander trein heen te kunnen rijden.
  • De naar de directeur van de spoorwegen van de jaren negentig vernoemde Guppenkop.
  • En ten slotte de Klotenbibber, dezelfde locomotief als de Klotenklapper, maar met een betere vering.

Dat wordt smullen deze zomer tussen Utrecht en Amersfoort!

cornutus_treeeiiin

8 reacties op “Je pinkt een traantje weg bij de Heimwee Express

  1. Met een variant op de schepen, vroeger waren de treinbankjes van hout en de mensen van staal. Moest ook wel in de 3e klasse met een kaartje van karton om de ergernis te verbijten.

  2. Dan blijf ik deze zomer maar thuis, al die drukte op stations… en waar moet je nou weer heen want dat station wordt verbouwd, en dit station wordt gebruikt voor de blauwkoptrekeend, en weet ik veel wat nog meer.

    Mooi dat je de trein het hoekje om liet gaan op de foto.

  3. Al die oude treinen gebruiken wij ‘in den Belgique’ bijna dagelijks: de NMBS heeft geen modern alternatief voor handen.

Geef een reactie op King Billy Reactie annuleren