Zet die trein toch lekker onder de ritselende blaadjes!

cornutus_armseinDat ProRail, daar mopperen we wel steeds op, maar die zijn zo gek nog niet. Die hebben zich goed voorbereid op de hete zomer.

Spoorbeheerder ProRail voert de komende tijd extra controles uit op kwetsbare plekken langs het spoor. Door de hoge temperaturen bestaat er een groter risico op bermbranden en spoorstaven die uitzetten door de hitte. Daardoor kunnen bijvoorbeeld spoorbruggen niet meer dicht.

ProRail heeft ook wegsleeplocomotieven paraat staan voor het geval een trein strandt door bijvoorbeeld een stroomstoring. De zogenoemde wegsleeploc kan de trein dan snel naar een koelere plaats verslepen.

Bron: NOS

Het ligt voor de hand om de treinen dan naar een station te slepen en een station ligt, zoals iedere boer weet, niet in de weilanden maar in de dorpen, te midden van kantoorcentra en in de harten van de steden. Maar of het nu zo’n goed idee is om de gestrande trein met kokende reizigers daar naartoe te slepen is maar de vraag.

De stenen en het asfalt in de stad slaan veel warmte op. Daarom is het in stedelijke gebieden met weinig groen tijdens de huidige hoge temperaturen nog een stukje warmer dan op het platteland. Vooral ’s nachts neemt het verschil toe, meldt weeronline.nl maandag.

In buitengebieden wordt het maandag 30 tot 35 graden, in steden met meer dan 200.000 inwoners kan het kwik oplopen tot 38 graden.

Door de uitstraling van gebouwen en wegdek is het na een hete dag zo’n 7 graden warmer in een stad dan op het platteland. In steden wordt het de komende nachten niet koeler dan 22 tot 25 graden.

Bron: RTV Utrecht

Beter is het om de gestrande trein lekker in de schaduw van een bomenrij te zetten, zodat de reizigers verkoeling krijgen. Maar helaas, die zijn allemaal gekapt om bladval in de herfst en bijbehorende gladde sporen te voorkomen. Hm, het is allemaal zo eenvoudig nog niet. Blij dat ik niet bij ProRail werk, je doet het nooit goed.

Advertenties

17 reacties op “Zet die trein toch lekker onder de ritselende blaadjes!

  1. ’t is ook altijd wat met die passagiers. Zelfs vorstverlet is er voor ProRail werknemers niet bij. Moet ook maar eens gezegd worden tegen klanten die wensen als koning te worden behandeld.

  2. Als je de trein zo maar achteloos laat slingeren in een buitengebied riskeer je natuurlijk ook dat ie de fik in gaat tijdens een bermbrandje. Waarom de trein niet slepen naar een tunnel. Als de herstelling niet zo vlot verloopt als verhoopt hebben ze tenminste nog zicht op het eind van de tunnel. Al een geluk dat de Fyra niet meer rijdt. Euh … Nu ja, je snapt me wel.

  3. Anderzijds is het op de buiten een stuk ozongevaarlijker dan in de stad, net omdat de uitlaatgassen van de auto’s de ozon beter absorberen en omzetten. Nog iemand een voorstel?

    • Voorstel? Ja hoor! Vloerluiken die door bevoegden op afstand uitsluitend ontgrendeld kunnen worden bij stilstand buiten stations. Het principe zit ook in vliegtuigen. Zelfs als ze vliegen om bij de electronica en hydrauliek te komen.

  4. @cornutus, voor jou en je collega’s voor bij de koffie of als alles op rolletjes loopt:
    De Europese Commissie, de bemoeials, wil de europese treintjesmarkt op de rails zetten: “concurrentie door een concurrentieverbod” concludeert de toonaangevende FAZ. Knap dat ze deze Gordiaanse knoop nog konden ontwarren, geen touw aan vast te knopen.
    Versgrikkuluk, alles veranderen zodat alles bij hetzelfde blijft. Door de slagbomen zie je de bossen wissels niet meer.

    http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wirtschaftswissen/eu-eisenbahnmarkt-wettbewerb-durch-wettbewerbsverbote-12286556.html

    • Dat zat er wel een beetje aan te komen: een slimme constructie bedenken waarmee je volgens Europese richtlijnen beheer en vervoer op papier scheidt, maar in de praktijk wel degelijk één bedrijf houdt, met concurrentievoordelen ten opzichte van andere vervoerders. Er is altijd wel iemand in “Europa” die daar een keertje aan gaat morrelen.
      Vandaag of morgen gaat Nederland nog als voorbeeld gelden voor de Europese spoorsector: duidelijk gescheiden rollen, intensieve samenwerking vanuit die rollen en nog eens slim omgaan met de schaarse infrastructuur. Door je steeds beter voor te bereiden en steeds minder aan laat komen op het moment van vertrek.
      Zelfs de Zwitsers zijn onder de indruk van de wintermaatregelen die de Nederlandse spoorsector heeft genomen! Straks gaan ze onze Goudse kaas nog importeren!

Reageren mag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s