“Deze zogeheten babbeltrucs zijn bedoeld om mensen op te lichten.”

De politie is je beste vriend, zeggen ze, en je zult mij niet anders horen beweren. Wel vind ik dat je daar zo weinig mogelijk gebruik van moet maken, want je weet hoe dat gaat met vriendschappen: hoe inniger het contact hoe groter de kans op ruzie. Het begint met een avondje klaverjassen en het eindigt met rollebollen over straat. En aangezien de pliesies dan gebruik mogen maken van hulpmiddelen die

  1. mij niet ter beschikking staan en
  2. voor de burger sowieso verboden zijn,

huldig ik het standpunt “Beter een goede buur dan een verre vriend.” (Waarbij ik dan niet die ene buurman bedoel, want die werkt bij die club.)

Toch doet de politie er alles aan om een toffe vriend te zijn. Ze sturen drones de lucht in om mij(n bezittingen) in de gaten te houden en soms ook pikken ze mensen zomaar uit menigten waarvan ze denken dat die mij iets willen aandoen. Wat achteraf dan niet het geval blijkt te zijn, maar voor je vrienden heb je wat over. Ook helpt de politie haar vrienden met allerlei tips, waarmee we de wereld veiliger kunnen maken. Momenteel zijn de babbeltrucs in de mode. Bij de criminelen, ja. Die criminelen houden je bijvoorbeeld bij de voordeur aan de praat om hun handlangers de kans te geven via de achterdeur je huis leeg te halen. Zelfs als je twaalfhoog woont of de achterkant van je huis in het water leunt.

Ik begrijp heus wel dat niet alle tips voor iedereen in elke situatie van toepassing zijn, maar soms maken ze het echt te bont. Zo staat op de site van de politie de volgende ijzersterke opmerking:

  • Vraag wie de persoon is en wat deze komt doen. Vraag altijd om een legitimatie, ook als de persoon zegt namens de gemeente, een bedrijf of een instelling te komen. Twijfelt u? Laat dan voor u de persoon binnenlaat hem of haar ter controle bellen naar het betreffende bedrijf of de instantie.

“Hallo chef. Dit Boris zijn aan apparaatski. Iek bij Sukkelstraat 13 zijn. Vent niet willen laten binnen mij. Wat jij zeggen? Mag wel?! Iesgoed”

“Kom verder! Sorry dat ik u niet vertrouwde, maar je weet nooit tegenwoordig. Daar ligt mij portemonnee trouwens.”

Maar deze is wel het allermooist:

  • Laat vreemden geen gebruikmaken van uw toilet, maar verwijs ze naar een openbaar toilet.

Nu wonen wij al geruime tijd in een buitenwijk van Utrecht en Bep en ik moesten echt heeeel diep nadenken waar in vredesnaam in de buurt een openbaar toilet zit. Wij komen er niet uit. Maar niet getreurd! We vragen het de politie. Want waar heb je anders vrienden voor? Het antwoord volgt. Of niet. Zo, nu even piesen.

Uitsmijtertje

politie_cookies

Wat denk je zelf?

4 reacties op ““Deze zogeheten babbeltrucs zijn bedoeld om mensen op te lichten.”

  1. Gelukkig zoek je geen problemen, Cor….. Muggenziften terwijl ook jij best weet dat je niks verdient bij de politie en zij het dus met matig VMBO-niveau allemaal maar moeten zien te rooien.
    En als je nou straks op twaalfhoog weggestopt zit en je balkonnetje met hekwerk echt in het water leunt; wie bel je dan?

Reageren mag!

