Valselijk beschuldigd

.

De Belgische nieuwssite HLN berichtte van de week dat de aarde de maan gestolen heeft van Venus. Dat vind ik nogal een boute uitspraak. Ik bedoel de aarde kan zich niet verdedigen. Aan de andere kant, de aarde, dat zij wij. Ik kan me niets herinneren van een enige opdracht tot diefstal. Wat had Venus dan gedaan dat de aarde zomaar even de maan steelt? En wat als Venus zich bedenkt en de maan terug komt halen? Heeft iemand daar wel eens aan gedacht?

De Aarde heeft haar maan van Venus gestolen. Dat is de nieuwe, controversiële theorie van professor Dave Stevenson van het California Institute of Technology. Hij suggereert dat de Aarde de maan uit haar baan rond Venus heeft getrokken en in een baan rond zichzelf gebracht.

De grootte van de maan toont volgens Stevenson aan dat dit mogelijk is geweest. Onze maan is in vergelijking met onze planeet veel groter dan andere natuurlijke satellieten zich verhouding tot hun planeten.

Even verderop nuanceert Stevenson zijn verhaal weer wat door te zeggen dat het niet per se zo ís, maar dat het zou kunnen. Ja ja, maar intussen is de aarde – ónze aarde – wel in een kwaad daglicht gesteld. Ik kon er niet van slapen. Dus zocht ik op internet naar die professor en ‘moon’ en wat denk je? Venus heeft ons die maan zelf gegéven!

moon

Dan wordt het plotseling een heel ander verhaal. Gelukkig, kan ik weer lekker slapen.

2 reacties op “Valselijk beschuldigd

  1. Aan Venus lijf geen polonaise. Misschien heeft Venusje Vrouwe Luna wel afgestoten omdat ze te dicht in de buurt kwam om het vege lijfje redden. Genoeg andere, normale gasten waarmee ze een rondedansje kan maken.

Reageren mag!

