Je kan de pot op!

.

De onwaarschijnlijk krappe dienstregelingen van treinbestuurders zijn dikwijls de oorzaak van vertragingen. “Eens naar het toilet moeten is al genoeg om zes minuten te laat te vertrekken”, klinkt het. Dat zet vaak een domino-effect in gang, waardoor al snel een vijftal andere treinen ook vertraging oplopen.

Onze krant kon de nieuwe dienstregelingen inkijken en vaststellen dat er soms maar drie minuten tijd is om een trein te ontkoppelen, veiligheidstesten uit te voeren en opnieuw te vertrekken. De grootste vervoerder belooft beterschap… tegen eind 2014.

“Ik begin het beu te worden”, antwoordde de minister woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur op vragen over de historisch lage stiptheid van de spoorwegen. Het percentage treinen met minder dan vijf minuten vertraging bedraagt in 2013 85,6%. Liefst 30.000 treinen zullen tegen eind dit jaar zijn afgeschaft. Dat is dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Ondanks een stiptheidsmanager en een stiptheidsplan dat in 2011 563 miljoen euro kostte en meer dan 120 maatregelen bevatte.

Gelukkig hebben we het in Nederland beter geregeld met de sanitaire stops voor machinisten en conducteurs. Daardoor is de stiptheid bij ons véél beter.

spoor

Advertenties

2 reacties op “Je kan de pot op!

  1. Ze plannen een verhoogd investeringsritme aan in sanitaire ruimtes. Zo moet men niet meer zo ver lopen om de lokroep van de natuur te beantwoorden. Men hoopt zo ook een halt te roepen aan de diaree van excuses waarom men te laat is. Het project “Immodium” roept wel weerstand op bij de vakbond die zegt dat de directie geen oren heeft naar hun verzuchtingen en dat ze schijt heeft aan hun advies. Het gezeik van de achterban nemen we er dan maar bij.

  2. Och och, het is hier al niet veel anders. Wij hebben zelfs een trein gehad die helemaal geen toiletten aan boord had. Dat was toch teveel van het slechte. Alsof iemand op zo’n treinpot zou wíllen gaan. Maar het is opgelost, er worden toiletten ingebouwd. Tot die tijd zijn er plaszakken te verkrijgen bij de conducteur en mag iemand met aantoonbaar hoge nood in de onbediende cabine zijn/haar behoefte doen. De kleine boodschap welteverstaan (ik schreef per abuis de kleien boodschap, maar dat is niet de bedoeling!).
    We krijgen er collectief buikpijn van, dat begrijp je.

Reageren mag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s