Leave nothing but footprints, take nothing but pictures

Vroeger, toen de camera’s nog rolletjes bevatten, fotografeerde ik geregeld verlaten gebouwen of andere vergane glorie. Een oude steenfabriek, een verlaten locomotievenloods, een half ingestort gebouw, heerlijk om daar doorheen te dwalen. Stof dat zich op oude machines had afgezet of een plotselinge zonnestraal door een paar gebroken glas-in-loodramen. Dat sensationele gevoel krijg ik weer nu ik dit schrijf.

Het had ook iets gevaarlijks, een gebouw kon zomaar instorten of er kon in het trappenhuis wel een halfvergane zelfmoordenaar hangen. De vaak enorme, lege ruimten gaven me de kriebels. Waarom ik daarmee gestopt ben? Ik vond het allemaal een beetje zwarte kant hebben, dat gevoel van mij. Je kon toch ook madeliefjes, eendjes of kleurrijke landschappen kieken? Ik vond het niet echt normaal.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Zie ik een oude spoorbaan, dan ben ik verkocht. Oradour-sur-Glane, in al zijn gruwelijkheid, bezorgt mij die huivering van vroeger. Daarom ook vind ik Frankrijk en Italië van die fijne vakantielanden. Maar wat denk je? Toen ik de afgelopen dagen via via bij een fotoblog uitkwam bleek die afwijking van mij helemaal niet zo uniek. Sterker nog, het heeft een naam: Urbex van Urban Exploring.

Urban exploring, urbex of UE is het bezoeken en fotograferen van (meestal) verlaten gebouwen en omgevingen die doorgaans voor het publiek niet opengesteld zijn. De term ‘urban exploring’ is Engels en betekent letterlijk ‘het onderzoeken van het urbane (=stedelijke)’, maar het kan zich net zo goed op het platteland afspelen. Urban exploring wordt beoefend door urban explorers. (…)

Hoewel er geen nationale vereniging van urban explorers is, houden de meesten zich aan het motto: “Laat slechts voetstappen achter, neem slechts foto’s mee” (Eng.: “Leave nothing but footprints, take nothing but pictures”). Ook proberen de meeste explorers geen wetten te overtreden anders dan het zich begeven op terreinen waar zij geen toegang toe hebben, volgens velen een ‘onschadelijke overtreding’.

Bron: Wikipedia

Die afwijking komt overigens niet in de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders voor, dus lijkt het allemaal erg onschuldig. Misschien moet ik me er weer eens aan bezondigen.

Urbex 2

12 reacties op “Leave nothing but footprints, take nothing but pictures

  1. In dit kader, overweeg dan ook de VS als vakantieland. En neem de ‘footprints’ die je op internet achterlaat voor lief in ruil voor eeuwige geregistratie, inclusief de daar gemaakte 3D-foto’s die je deelt met ‘vrienden’ met behulp van de Google bril.

    • Dat gaat wel heel ver allemaal. Moet ik nog even over nadenken. Maar hoe meer mensen zo’n goochelbril dragen des te groter de kans dat je overal op internet gaat opduiken. Of we dáár blij van worden?

  2. Kan me wel iets voorstellen bij deze hobby. Twee (voorheen) zeer actieve bloggers lieten regelmatig (ook) fraaie urbex foto’s zien: “glaswerk” en 100-woorden. Vast nog wel te vinden op internet.

    P.S. vraagje: vroeger toen er nog zwart-wit rolletjes werden gebruikt, waren toen de gebouwen ook zwart wit? 😉

    • Ja, allemaal. Dat is nog een hele klus geweest om die gebouwen te kleuren. Vooral in Duitsland hebben ze zich veel moeite getroost om er wat moois van te maken: geel geverfde huizen, roze, blauwe, alle kleuren van de regenboog.

  3. Mijn geliefde soort van fotografie ! Alleen – vind ik – moet je met z’n tweeën zijn. Een ongeluk zit verborgen in een klein gaatje. En een partner vinden die gelijk gezind is èn tijd heeft wanneer jij tijd hebt is niet altijd even makkelijk op te snorren. In de marge : ’t is wel verboden …

    • Je hebt gelijk, van die ongelukken. Maar ik vind het juist weer prettig om op mijn eentje te fotograferen. Heb een beetje a-sociale inslag 😉
      Juist dat verbodene maakt het extra spannend, toch?

  4. wat denk je van pyrourbexen? De fik er in en dan wrakhoutfoto’s maken. Als je dan ook nog bijklust als schadehersteller is de cirkel mooi rond. Bijkomend voordeel: zwart wit gaat vanzelf!

Reageren mag!

