Nooit meer dood!

Ik had er wel eens van gehoord, maar ik had er nog nooit een in levende lijve gezien: de kaki of sharonfruit. Deze week zaten ze bij ons bedrijfsfruit. Ik heb er niet van geproefd want het is geen appel. En er is maar één fruit, de appel. Er zat wel een kaartje bij dat nieuwe fruit. En als je het mag geloven – maar dan doen wij lekker niet, want het kaartje komt van de producenten van die kaki’s – is het een tovermiddel, vermomd als fruit.

Met een kaki per dag krijg je nooit meer hart- en vaatziekten en kun je darmkanker verder wel vergeten. Zo’n ding bevat veel antioxidanten (ja én?), zou een uitstekende bron van vezels zijn en goed voor de spijsvertering. Te mooi om waar te zijn. En dat is ook zo, want als kaki’s nog niet helemaal rijp zijn, zijn ze niet te vreten. Volgens het kaartje dan he? Ik heb ze niet geproefd. Daarnaast zijn ze zo zuur als de pest. Bovendien komen de meeste kaki’s uit Israël, nou niet bepaald een land waar ik mijn producten graag vandaan zie komen.

kaki

O ja, het is nationale vrucht van Japan. Nou heb ik in mijn leven al veel onzin gehoord, van een nationale held tot een nationaal lied, maar een nationale vrúcht? Hebben we die hier ook dan, in Nederland?

14 reacties op “Nooit meer dood!

  1. Tja, er is nog een andere vrucht, ‘stinkfruit’, de Doerian. een haat/liefde verhouding met de retailmarkt, vuilnisophalers en fijnproevers, Zowaar op de markt in Duisburg te krijgen, waar ze de ballen verstand hebben van overzeese kolonien. Met kaki’s gebak maken, is weer eens wat anders dan appeltaart. De echte oude goudreinet bestaat niet meer, die is niet terug te hybriden.

    • Ik weet het niet. Een collega wilde vandaag vertellen hoe zij die kaki vond. Ze begon met uit te leggen dat de eerste hap leek op een pompoen. Toen heb ik maar niet meer geluisterd.

      • Dan was de kaki niet rijp. Normaal zijn kaki’s, zoals bijna alle (sub)tropische vruchten lekker zoet. Zoals bananen, te vroeg plukken en verder rijpen tijdens het koeltransport en opslag.

  2. Kaki, ook sharon-fruit genoemd.
    Ik vind ze heerlijk maakt mij niets uit waar ze vandaan komen. Ze zijn overheerlijk zoet als ze rijp zijn.
    Maar die vezels moesten er niet inzitten.
    Gelukkig zijn er altijd mensen die het kaartje wel geloven.

    Over zuur: moet je zuurzak eten. beter bekend onder de naam graviola, nou, dat zou je er ook wel bij uit willen jodelen als je er een hapje van neemt.

  3. wat is er nou weer mis met Israel? Je heb ze liever uit Japan via Putin, of uit China geplukt door opgevangen minderjarige ongewenste partijmeisjes? פרייר יום

Reageren mag!

