En wat doe je dan als snotaap uit Heerlen?

Fernando Ricksen is in het nieuws. Ik moest even in mijn geheugen (op internet) graven wie het was, maar nu weet ik het weer. Ricksen was een voetballer, die speelde bij Fortuna Sittard, AZ, Glasgow Rangers, FC Zenit Sint-Petersburg en weer Fortuna Sittard. Hij heeft nota bene twaalf wedstrijden in Oranje gespeeld. Het zal dan wel een redelijke voetballer zijn geweest. Hij was in het nieuws omdat bij hem de ziekte ALS was geconstateerd. En daar ga je dood aan.

NRC Next wijdde een pagina in de zaterdagkrant aan Ricksen omdat er pas een biografie over hem was verschenen. En die Ricksen, dat was geen lieverdje. Een bikkel in het veld, hemelhoog geprezen. jarenlang toegejuicht door met name de Schotse fans. En wat doe je dan als snotaap uit Heerlen? Dan ga je je misdragen. Drank, vrouwen, drugs, cocaïne, thee, noem het en Ricksen heeft zich eraan bezondigd.

Vanaf zijn debuut in Fortuna in 1993 ging hij steeds meer in zijn eigen grootsheid geloven, vertelt Ricksen. Hij leidde in Schotland en Rusland een leven vol drank, drugs en vrouwen. „Ik was als voetballer heel egoïstisch ingesteld, misplaatst arrogant. Het komt ook door de wereld waarin ik leefde. Als voetballer ben je de gevierde man, zeker in het buitenland. Niemand corrigeert je. Daar ga je zelf in geloven.
Het was heel dubbel. Op het veld presteren, om daarna helemaal los te gaan. Zeker nadat mijn huwelijk op de klippen was gelopen. Als je een ton per week verdient, maakt het niet uit om op een avond een paar duizend euro uit te geven.”

Tja, en dan heb je even een klepje nodig dat je open kunt zetten om de spanning eruit te laten. Of een andere klep.

ricksen_klep

4 reacties op “En wat doe je dan als snotaap uit Heerlen?

  1. Leest er dan niemand op de redactie die teksten na ? Misschien ook last van een of andere ziekte …
    Los daarvan heb ik FR in “de wereld draait door” gezien. Het hakt er stevig in hoor. Maar bon, ik heb de indruk dat FR de slogan “It’s better to burn out than to fade away” hoog in het vaandel droeg. Zwaar k*t zo’n ziekte …

  2. Ik zag hem voor het eerst in DWDD en had nog nooit van hem gehoord. Ik ben ook geen echte voetbalwatcher. ALS is een vreselijke ziekte en ik vond het moeilijk om hem te volgen in DWDD. Er zijn meer mensen met ALS die een deugdzamer leven hebben geleid, niet bekend zijn en niet opgepikt worden door de media. Op deze manier krijgt die ziekte wel aandacht en mogelijk meer prioriteit. Voor mij is de vraag belangrijker of andere ALS patiënten voordeel hebben aan dit mediagedoe.

Reageren mag!

