De Tour de France start in 2015 in Utrecht. Lekker leuk voor ze.

Vorige week is bekend geworden dat de Tour de France in 2015 start in Utrecht. Daar ben je klaar mee. Niemand zit daar op te wachten. Het kost een hoop geld, je hebt er veel overlast van en het is never nooit goed uit te rekenen wat het oplevert of wie het wat oplevert. Bovendien is het een waardeloze sport met al die glibbers in die glimmende pakjes. De Canal Parade is er niks bij.

Zo dacht ik er aanvankelijk over. Tien miljoen euro voor een sportevenement is wel heel erg veel belastinggeld, zo redeneerde ik. Utrecht telt, schatte ik, ruim 250.000 inwoners, dus die start zou een slordige 40 euro per inwoner kosten. Tamelijk onnodig. Toen bleek echter dat het bedrijfsleven en de gemeente samen voor de kosten zouden opdraaien. Goed, 20 piek per persoon is nog altijd te veel. Enig speurwerk op de gemeentesite leverde op dat Utrecht maar liefst 322.000 inwoners telt. Goeiendag! 5.000.000 euro gedeeld door zoveel inwoners maakt € 15,53 per persoon. Ik geef toe, dat is wat anders van 40 euro.

Van de week moest ik even in de stad zijn en ik besloot maar eens wat foto’s te maken van de ‘fietspaden’ in het centrum. Wel, ik denk dat ik toch maar ga kijken naar die Tourstart, want een groter spektakel zo dicht bij huis zal zich voorlopig wel niet aandienen.

10 reacties op “De Tour de France start in 2015 in Utrecht. Lekker leuk voor ze.

  1. Ook gemeenteambtenaren en lokale politici zijn meesters in het verstoppen van kosten waar ze niet thuishoren. De rekening voor colleteral damage, bijvoorbeeld het opknappen van de fietsraceroute, komt straks terug in waar het geld het makkelijkst is te halen. Niet bij bedrijven, die sponsoren niet in procenten, maar in vaste bedragen. Misschien mag ’t nog een wethoudertje kosten, who cares. Om zijn wachtgeld. Ook colleteral damage.

  2. Ik heb even gemist waar je je aversie tegen het peleton farmaceutische junks nou precies bent verloren? Kuiltje met een tikkie op de prostaat?

Reageren mag!

