Geschäftsbeziehungsmanagement* op z’n Duits

Je kunt veel zeggen van de Duitsers, maar niet dat ze slecht zijn in het verzieken van de relaties. Dinsdag repten verschillende mediums nog over de stijgende populariteit van onze oosterburen, zoals die gasten dan ineens heten:

Nederlanders denken nu veel positiever over Duitsers dan 20 jaar geleden. Dat is de conclusie van een onderzoek door medewerkers van de Universiteit van Utrecht, dat werd verricht in opdracht van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen.

In 1990 beschouwden de Nederlanders hun oosterburen hoofdzakelijk als arrogant, dominant en agressief; nu zijn de kwalificaties hardwerkend, open en aardig.

Bron: NOS

Onzin natuurlijk, ik ken geen Nederlander die de Duitsers ooit arrogant heeft genoemd, schei eens uit. Nederlanders in Duitsland, díe zijn pas arrogant. Rudi Carell, Louis van Gaal om er maar eens een paar te noemen. En niet te vergeten Johannes Heesters natuurlijk. De Westdeutsche Zeitung kwam met het nieuws op de proppen. Mooi trouwens om te zien welke foto die krant dan gebruikt om die fijne verbondenheid uit te drukken.

pliezei

Daar moet je bij Cor niet mee aankomen. Maar daar gaat het nu niet om. Zijn ze er eindelijk in geslaagd om aardig gevonden te worden, besluiten ze om tol te gaan heffen op de Autobahn. Hoe dom kun je zijn?

autobahn

Bron: NRC Next

De Autobahnen zijn nu waarschijnlijk de belangrijkste redenen dat wij die Duitsers zo waarderen. Iedere jongen droomt er van om ooit, als hij de hoofdprijs heeft gewonnen, zichzelf een Porsche aan te schaffen en het ding persoonlijk in Zuffenhausen op te halen bij Matthias Müller, Vorsitzender des Vorstandes van Porsche om zich er vervolgens helemaal total loss mee te rijden op diezelfde Autobahn. Maar toen ik dit gisteren las, begreep ik ook meteen waarom die foto van die twee lachende wauten gebruikt was: overtreders zullen keihard aangepakt worden.

*Relatiebeheer

12 reacties op “Geschäftsbeziehungsmanagement* op z’n Duits

  1. Max Pam, arrogant en verwend, gun ik graag de tol, als-ie weer eens opschept dat hij zo snel in München is. Overigens, heel simpel, met automobilsten uit zo’n 12 buurlanden, daarnaast de Scandinavische landen en heel veel achterlanden die dwars door Duitsland razen, mogen best wel meebetalen aan het onderhoud van wegen en viaducten. Nederland? Ook doen, al helemaal voor buitenlandse vrachtwagens. Kunnen tegelijkertijd de boete*s worden betaald.

    • Ons viel op dat de Duitse wegen zo slecht geworden zijn. Veel slechte stukken op de Autobahn en heel veel beroerde Bundes- en andere Strassen. Veel borden ook met Strassenschaden (mét pukkels op de laatste a).

  2. Ik heb ook geen probleem met iets te betalen waar ik gebruik van maak als, en slechts als, dat goed of dienst aan mijn verwachtingen beantwoordt. Hef tol maar schaf dan de hypocriete rij- en brandstoftaks af. Eén taks en klaar. Wil je niet op autostrades rijden ? Prima, dan betaal je iets minder. Betalen voor autostrades in Nederland ? No problemo maar dan wil ik niet – zoals vorige week – zegge en schrijven drieëneenhalf uur heen en drieëneenhalf uur terug in de file staan tussen Breda en Almelo ! Ziek was ik er van. Naar IJmuiden ? Ik vertrek al daags ervoren want anders weet ik nooit om hoe laat ik er aan kom. De fiets is geen optie. En de trein ? Breek me mijn bek niet open …

    • He is inderdaad van alle walletjes eten. Hier hebben we nu al geruime tijd de belastingvrije autootjes: Citroen C2, Peugeot 107, dat soort karretjes. Maar die maken wel vijf keer zoveel kilometers als ik met mijn Renault. Beetje krom.
      Tja, die trein. Rijden ze een keer, dan ontsporen ze weer 😉 O nee, dat zijn goederentreinen, met mensentreinen gebeurt gelukkig niet zo veel.

Reageren mag!

