Hoezo devaluatie?

“Ha ha, Brugge is het enige echte Venetië van het Noorden!”, was het antwoord van Nachtbraker, toen ik schreef dat ik aanvankelijk dacht dat hij in Giethoorn woonde. Ik had het mis. Nu wil ik niet altijd mijn gelijk halen, dat heb je hier al vaker kunnen lezen, maar Nachtbraker zat er ook naast. Want het blijkt op de wereld te wemelen van de Venetiës.

venetie4

Je hebt ze in het noorden, het oosten, het westen en volgens Wikipedia zelfs op nog andere plekken.

Venetië van het Noorden:

  • Amiens
  • Amsterdam
  • Appingedam
  • Brugge
  • Emden
  • Giethoorn
  • Hamburg
  • Joure in de 18e eeuw
  • Sint-Petersburg
  • Stockholm
  • Stralsund
  • Wrocław

Venetie2

Venetië van het Oosten

  • Bangkok
  • Shanghai
  • Suzhou
  • Udaipur
  • Tai O

venetie7

Venetië van het Westen

  • Fort Lauderdale

venetie3

Andere Venetiës

  • Het Venetië van Brazilië is Recife
  • Het Venetië van de Cotswolds is Bourton-on-the-Water.
  • Het Venetië van de Gâtinais is Montargis.
  • Het Venetië van Letland is Kuldīga.
  • Het Venetië van Oekraïne is Vylkove.
  • Het Venetië van de Nieuwe Wereld is Tenochtitlan.
  • Het Venetië van de Provence (Frankrijk) is L’Isle-sur-la-Sorgue

venetie6

Dan zijn er kennelijk ook nog wijken of plaatsen die het Venetië van … genoemd worden.

  • Le Marais Poitevin, La Venise verte of “het groene Venetië”, het op één na grootste moerasgebied in Frankrijk aan de monding van de Sèvre met vele vierkante kilometers aan kanalen en nauwelijks huizen.
  • Venezuela, letterlijk “klein Venetië”.
  • Petite Venise, een wijk in Colmar
  • In zowel Alkmaar als Hoorn zijn straten naar Venetië vernoemd. In Alkmaar is dit het Fnidsen, gelegen op een door grachten en havens omgeven eiland. In Hoorn is er een vergelijkbaar gebiedje met de straatnaam Venidse. Beide namen zijn verbasteringen van “Veneetse”, als in: “het Veneetse eiland”.
  • In Bamberg wordt een rij huisjes langs de Regnitz Klein Venedig genoemd.

venetie5

Wat zijn dan de criteria om Venetie van het … genoemd te mogen worden? Volgens datzelfde Wikipedia

danken die steden hun eretitel aan de grote rol die het water er speelt, vooral als verkeersmiddel. Zeker als dit dan gecombineerd wordt met drukke (internationale) handelsactiviteit. De stad Venetië geldt voor deze plaatsen als het archetype.

Venetie1

Hm. Een paar sloten met wat roeiboten erop, een vestiging van de Lidl, Aldi en Carrefour ernaast en pinautomaat en je mag jezelf formeel Venetië van het Noordnoordoosten noemen. Geinig.

PS Alle foto's zijn genomen in het Brugge van het Zuiden ;-)
20 reacties op “Hoezo devaluatie?

  1. Amsterdam het ‘Venetië van het Noorden’? Geef mij maar dan dit deel in Madurodam. Wordt je tenminste niet door fietsers overreden. Onder Engelse toeristen in Amsterdam circuleert een grap. ” To piss in the canals is easy, but try to reach the other side swimming”. Mijn standaard antwoord “God save the Kwien.”

  2. Ik ga mijn stadsgenoten in het harnas jagen: ik heb altijd gevonden dat de titel ‘Venetië van het Noorden’ niet bij Brugge past. Er is maar één Venetië. Begrijp me niet verkeerd: ik woon er al gans mijn leven en hou van mijn stad maar die enkele kanaaltjes maken van Brugge geen tweede Venetië.
    Btw: het Venetië van Kroatië is Trogir.

  3. En in Isle-sur-la-Sorgue kun je echt niet varen. Onder de brug een sluis, dan een splitsing waarvan een deel over de rotsen en een ander deel dat zo ondiep is dat je er in een zwembroek door kunt wandelen.De enige internationale handel die er plaatsvindt is het toerisme.

  4. Ik ga me hier van commentaar onthouden aangezien ik al een uitdaging heb uitgelokt door Brugge een “tourist trap” te noemen, niettegenstaande het best een prachtige stad is. Niet zo mooi als dat van mij, maar toch. 😉

Reageren mag!

