Wier

In de jaren zeventig had een vriend van de familie een alternatief eethuisje. Je kon er linzen eten en weet ik wat al niet. Volgens mij stond ook wier op het menu. Je begrijpt dat het eethuisje geen lang leven beschoren was.

blaaswier

Foto: Wierwijzer.nl

Wier is niet alleen wier, maar ook wier. Dan bedoel ik niet het zeewier of bovenstaand blaaswier, maar het betrekkelijk voornaamwoord. Wier staat aan het begin van een bijzin, die terugslaat op een eerder zelfstandig naamwoord. Het is van dezelfde categorie als wiens. Wiens slaat terug op een mannelijk zelfstandig naamwoord, wier op een vrouwelijk of op een meervoudig woord. De man, wiens hond in het gras tegenover restaurant De Burgemeester poept, is de commissaris van Politie. De kinderen wier haar alle kanten uitsteekt, mogen morgen stoepkrijten tegenover het restaurant. De vrouw, wier schoenen zojuist waren ondergepist door de hond van de commissaris, dient een klacht in bij de burgemeester.

Wier zie je steeds minder. Wij zijn geabonneerd op de NRC Next (jaja, ik weet dat wij al twintig jaar niet meer tot de doelgroep behoren) en daar staat het steevast verkeerd geschreven. De jonge redacteurs kennen nog wel het woord wiens, maar weten niet meer hoe je het goed gebruikt. Gelukkig is er dan Marcel van Roosmalen, een columnist om wiens stukjes ik vaak moet grinniken. Hij wordt er geregeld op uitgestuurd om bijeenkomsten te bezoeken en hij noteert dan met verbazing wat hij meemaakt. En vaak citeert hij iemand letterlijk. Dat geeft een leuk effect: de manager public-affairs staat in één pennenstreek compleet in zijn hemd. Met zijn eigen uitspraak. Dat vind ik grappig.

Nou, die Marcel gebruikte wier deze week gelukkig zoals je wier moet gebruiken. Dat viel me gewoon ineens op.

Ze verwees me naar de assistentes achter de balie, twee studentes met hoofddoek wier werkzaamheden zich beperkten tot het aanstippen van wratten en het uitspuiten van oren.

marcel_wier

13 reacties op “Wier

  1. Soms is het spijtig te constateren dat de jeugd, wier schrijfgebruik doorspekt is van gsm-termen, van die schilderachtige woorden als ‘desalniettemin’ en het door jou gebruikte ‘wier’ niet meer gebruikt…

  2. Leuk om te lezen. Dat het taalgebruik minder chic is geworden juich ik toe maar dit is nou net een van die woorden die ik er graag had ingehouden.Tja, taal leeft.

  3. Oei ik vind het een beetje compex allemaal als ik heel eerlijk ben….. Ik ben precies zo iemand die de taal vergooit met moderne kreten die al dan niet juist zijn hahha

Reageren mag!

