Lach of ik schiet!

Soms weet je zeker dat je bepaalde televisieprogramma’s of -series niet hoeft te zien. De nieuwe misdaadserie True Detective is er zo een. Woody Harrelson van Cheers gaat nog wel, maar naar Matthew ´Braak´ McConaughey gaan we zeker niet kijken. De krant schreef er van de week een lovend stukje over, in Amerika was de serie goed ontvangen. Alsof dát een betrouwbare graadmeter zou zijn. Desondanks vonden een aantal mensen uit de praktijk de serie maar zozo.

Ex-politiewoordvoerder Klaas Wilting stelde dat politiewerk altijd teamwork is. „Dat zie je maar weinig op tv.” De veelgebruikte combinatie van een rustige rechercheur en een geniaal heethoofd, zoals ook in True Detective het geval lijkt, komt volgens hem maar weinig voor in het echt. „Als zo’n heethoofd bij de Amsterdamse politie zou werken, was hij niet één maar al tien keer ontslagen.”

Ja, want bij de Amsterdamse politie werken alleen maar rustige en beschaafde mensen, dat weet een kind.

Peter R. de Vries, volgens een onderzoekje in opdracht van HBO de bekendste misdaadverslaggever van Nederland, was maandag niet bij de première. In De Wereld Draait Door zei hij dat hij niet naar misdaadseries kan kijken. Tv-agenten breken volgens hem alle regels van grondig forensisch onderzoek.

Heb je wel eens een film gezien waarin een trein voorkomt? Of een vliegtuig, of een rechtbank? Films slaan altíjd de plank mis. Daarom heet het film. Maar toch vonden de meeste mensen die de première van de eerste aflevering zagen het een puike serie. Waarom, dat blijft de vraag.

Sommigen misten wat humor, anderen wilden meer tempo of meer bloed. Maar dat die grotendeels ontbreken is juist de charme van de achtdelige serie.

Een detectiveserie zonder humor, zonder tempo en zonder bloed, dat zal me een feest zijn! Maar ja, kijken naar de serie kost in elk geval niks. Als je maar betaalt.

gratis_betaald

12 reacties op “Lach of ik schiet!

  1. Ik was jaren geleden bij mijn broer, die zat zich rot te lachen, en iedere keer keek ik op van mijn boek of kwam van elders in huis om te zien wat voor leuks hij zag.
    sex in de city. Ik probeerde ook de humor er van in te zien maar vond het niet.
    Humor moet je misschien wel zelf maken in een serie.
    En over tempo en bloed, welke soap heeft tempo en bloed? Zo’n serie zal niet anders zijn. Maar ik ben bevooroordeeld, ik kijk hooguit naar nieuwsuur en het journaal, daar zit tenminste tempo en bloed in en lachen kun je ook, als je de weerpraatjesmakers hun bevindingen hoort vertellen.

    • Of je gelijk hebt! Wie zit er immers te wachten op ingeblikt gelach om te laten zien dat het allemaal zo grappig is. Misschien zou het wat zijn als de nieuwsuitzendingen ingeblikt gejammer zouden laten horen bij alle afgrijselijke beelden. Ik denk dat er na twee dagen niemand meer naar de journaals gaat zitten kijken. 😦

  2. Die politie daar in Nederland neemt zijn sociale rol wel ter harte zeg. Je kan er minstens 10 keer ontslag krijgen. Dat is dus minstens evenveel keer in dienst worden genomen. Tja, zo kan je wel makkelijk de werkloosheidscijfers opleuken. Tenzij ze niet zo goed kunnen tellen. Kan ook …

  3. Mijn ventje werkt bij de politie en sinds die tijd kan ik geen enkele serie die er ook maar iets mee te maken heeft met hem kijken. Continu commentaar dat iets niet klopt hahahaha 😉

Reageren mag!

