Dus een hele kiwi telt slechts voor de helft mee?

Het Nederlandse Voedingscentrum (“Eerlijk over eten”) is niet wars van een cliché.

Groente, fruit en brood zijn gezond. Veel groente en fruit eten verkleint het risico op hart- en vaatziekten en sommige soorten kanker. Vezels uit groente, fruit en brood zorgen ook voor een goede darmwerking en spijsvertering.

We moeten ze maar op hun woord geloven. Ik ken die gasten die daar werken niet, ik weet niet waar ze de wijsheid vandaan hebben, maar zij zullen het wel weten. En ze hebben gelijk tot het tegendeel bewezen wordt. Om gezond te blijven adviseert het centrum onder meer dit:

Eet 2 stuks fruit
Eet elke dag voldoende fruit en vervang daarbij niet meer dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid fruit per dag door een glas vruchtensap.

Twee stuks, het staat er. Nu doen wij, dat is te zeggen Bep en op een doordeweekse vrije dag mag ik mee, boodschappen bij de Plus. De mensen die daar werken ken ik wel. Ze zijn behulpzaam, voorkomend, ze weten waar ze het over hebben, dat kan ik zó zien. Ze geven ook een maandelijks magazine uit en per seizoen een extra uitgave.

winter_plus

In de winter moet je extra op je gezondheid letten, anders ga je dood. Dat is geen stelling van de Plus of van het voedingscentrum, maar van mij, Cor. De Plus beveelt kiwi’s aan, vol vitamine C.

winter_plus_kiwi

Nou, daar zullen we er dan maar twee keer zoveel van in huis halen.

28 reacties op “Dus een hele kiwi telt slechts voor de helft mee?

    • Goed he? Ik ben blij dat zoveel scherpe lezers mijn blog volgen. Dat maakt het allemaal extra leuk. Op sommige reacties ben ik echt jaloers: dat had ikzelf graag willen schrijven. 😉

  1. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dus die hele kiwi die voor een halve telt moet je ook nog door twee delen. Dat worden dan 8 kiwi’s.
    Haha, dat zal de darmwerking wel bevorderen. Pas op dat ze niet gaan vliegen.

    • Ja, we denken vaak veel te lichtzinnig over gezond eten. Je moet niet alleen goed rekenen, maar ook goed kauwen. Mijn zus zei vroeger dat je elke hap 100 keer moest kauwen. Dacht het toch niet.

  2. Helemaal mee eens, ik eet iedere dag 2 kiwi’s (gewoon omdat ze super lekker zijn!) en nog een hele zwik meer fruit. Maar ieder virus weet mij gewoon te vinden hoor 😉

    • Tuurlijk. Toen onze kinderen klein waren kregen ze geprakte banaan met sinaasappelsap, want dat was zoooo gezond. Twee jaar later mocht dat niet meer omdat alle vitamine C geneutraliseerd zou worden door de banaan. Bezopen.

Reageren mag!

