Bij de Hondsbossche Zeewering

De eerste trip uit het boek Wandelingen der Neederlanden voerde vorige week naar Petten. Daar eindigt, of begint, de 5,5 kilometer lange dijk die het achterland moet verdedigen tegen de zee, de Hondsbossche Zeewering. De duinenrij is de afgelopen eeuwen tijdens zware stormen meerdere malen weggeslagen en daarom is die dijk aangelegd. Achter de dijk ligt een bos ter grootte van een hond, ongeveer 1000 m². Vandaar de naam. En een zeewering… enfin, dat begrijpen jullie wel. Bij Petten ligt ook het Energieonderzoek Centrum Nederland, dat onder meer innovatief onderzoek heeft verricht naar corrosie. Misschien kunnen ze eens naar die ijzeren damwanden op de dijk kijken?

Helaas was het niet zulk fijn fotolicht, maar ik heb geprobeerd er het beste van te maken. Klik op een foto voor vergrotingen.


Bekijk meer Wandelingen der Neederlanden.

41 reacties op “Bij de Hondsbossche Zeewering

  1. Eigenlijk moet het hele dijkenstelsel van Nederland aan de Werelderfgoedlijst van UNESCO worden toegevoegd. Alleen al met de aanvraag komt de relevantie van de ‘Sinterklaas’ idioterie en die bemoeituchtige professor uit het land van Montego Bay in een ietwat andere proportie te staan. Zonder die dijken geen Sinterklaas in het Venetiaanse Amsterdam en verre omgeving. Was die stoomboot allang gestrand op de Razende Bol.

    • Maar er is toch niemand die zich ook maar iets aantrekt van locaties op de erfgoedlijst. Afgezien van een enkele bestuurder van de stichting tot behoud van de Hondsbossezeewering?

  2. Toen ik de titel – wat een gekke naam – en het verhaal las, werd ik nieuwsgierig en moest ik er nog meer van weten. Schets mijn verbazing toen ik ontdekte dat je de naam verkeerd spelt. Volgens de officiële bronnen moet het zijn Hondsbossche Zeewering. Dus in twee woorden en met ‘sch’. Hopelijk ligt de oorzaak niet bij je boek ‘Wandelingen der Neederlanden’ want anders heb je een hond in een zak gekocht. Het zal dan wel een grote zak moeten zijn als je er eentje in kwijt wil van 1.000 m².

    • Wij zijn door het oog van de naald gekropen. Voortaan zal ik jou even consulteren als we ergens naartoe willen. 😉
      Ik lees in dat artikel dat het noordelijkste stukje van de dijk, waar ik dus die foto’s heb genomen, de Pettemer Zeewering heet. Nooit geweten, terwijl ik vroeger op de lagere school altijd zo goed heb opgelet bij aardrijkskunde. Ik durf te wedden dat de meesters en juffen dat ook niet wisten!

  3. Mooie impressie. De grootte van een hond wordt overigens in m3 uitgedrukt, tenzij je hem heeeeel erg plat slaat, en dat mag niet van Dion Graus.

  4. Juist heel fijn fotolicht en lekker grauw. Het is daar zo prachtig en het regent er altijd. Alsof de dijk een eigen microklimaat heeft. En heb je hem gelopen, aan de zeekant, vanaf Camperduin? Dat je het eind niet kunt zien vanwege de gebogen vorm, als een banaan?

    • Je hebt wel gelijk, dat grauwe licht heeft ontegenzeggelijk iets. Hoef je niet per se neerslachtig van te worden. Mooi grijs is immers niet lelijk.
      Om eerlijk te zijn, wij vinden het vooral erg leuk om ergens heen te toeren en daar een beetje rond te kuieren. We hebben niet het hele stuk gelopen vanaf Camperduin, maar zijn in en rond Petten gebleven. Maar wie weet, volgens de gemiddelde levensverwachting hebben we nog ruim dertig jaar te gaan, dus onze kans komt nog. 😉

    • Nou bedankt voor het compliment.

      Je kunt met de trein, dat heb je gezien, maar je kunt ook met de auto. Als je dan langs de Zeeuwse en Zuid-Hollandse kust rijdt, zie je prachtige natuur, de Deltawerken (en die zijn écht indrukwekkend) en volgens langs de Rotterdamse haven, over de Van Brienenoordbrug naar het noorden. Langs Delft en Den Haag, Schiphol (ook groot) en de drooggemalen polders van Noord-Holland. Is wel een reisje, maar ik vind dat een mooie route. En ik ben heus niet chauvinistisch, verre van dat zelfs.

  5. Fraai plekje! Hier zou ik mijn vent ook wel voor mee krijgen. Jammer idd van het licht wat iets wat hard is, lijkt me mooi daar rond zonsopkomst of zonsondergang te zijn: ik pen hem even neer als optie 😉

Reageren mag!

