Cornutus checkt: Buiten worden de dagen korter

Korte dagen, lange dagen. Hoe zat het ook weer precies? Het blijft een lastig fenomeen. Ik ben er even ingedoken. Met dank aan W. Pedia.

De kortste dag valt op het noordelijk halfrond elk jaar rond 22 december, maar niet steeds precies op deze datum. In 2005 bijvoorbeeld was het inderdaad op 22 december, maar meestal is het een of twee dagen eerder en een enkele keer op 23 december. Met kortste dag wordt niet de lengte van het etmaal bedoeld, maar de tijd tussen zonsopgang en zonsondergang.

Simpel. Of niet?

Dat de tijd ertussen het kortst is, wil niet zeggen dat op die dag de laatste zonsopkomst en de vroegste zonsondergang plaatsvinden, want deze vallen niet samen. Dit wordt veroorzaakt doordat de baan van de aarde om de zon geen perfecte cirkel maar een ellips vormt. In 2003 kwam de zon het laatst op op 31 december en ging het vroegst onder op de 13e.
Er zitten achttien dagen tussen deze twee momenten. In het midden van die periode is het verschil tussen zonsopkomst en zonsondergang het kleinst.

Met andere woorden, gedurende die achttien dagen is het ongeveer even lang licht. Of donker natuurlijk, afhankelijk van of het glas half vol of half leeg is.Wat vaststaat is dat de laatste korte dag rond 13 januari valt. Daarmee beoordeelt Cornutus onderstaande eerste bewering op donderdag 20 februari bij de Starbucks in het hoofdkantoor van de Nederlandse Spoorwegen als onwaar.

korter_langer

20 februari 2014

Advertenties

26 reacties op “Cornutus checkt: Buiten worden de dagen korter

  1. Allemaal goed en wel maar de hamvraag blijft onbeantwoord : wat is het verband tussen die korter wordende dagen en het binnen langer genieten ? Want daar draait het toch om niet ? Met langer wordende dagen gaan we dan minder lang genieten van dat kopje Latte ? Ik begin me langzaam aan zorgen te maken.

  2. Hm, als je geen datum zet bij de foto kan ik niet zien of dat bord klopt, ongeacht jouw prima uitleg over zonopkomst en -ondergang. Verder is het logisch dat het maken van die spullen in het donker langer duurt dan als het licht is. De voorpret breidt zich uit.

  3. Er zit nochtans een logica in: hoe langer de klanten binnen blijven bij Starbucks, hoe groter de kans dat ze meer bestellen en meer consumeren. Dat is de logica van de Amerikaanse zakenlui: steeds meer verkopen om meer winst te halen. Wanneer de omzet wat tegen valt, bezuinigen ze op het werkvolk en het budget voor reclame. Dus gebruiken ze wat langer dezelfde slogans. Dat die slogans niet meer correct zijn, zal hen een zorg wezen.
    Btw: die vanilla spiced latte valt nog best mee maar die Chai tea latte is niet te zuipen. Net als hun Frappuccino want dat zijn echte suikerbommen.

Reageren mag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s