NRC Next pleegt broodroof!

Een van de dingen waar Cornutus uitgesproken goed in is, is het opsnorren van missers van anderen. Nu zijn er twee soorten missers, de opzettelijke en de perongelukke. De laatste categorie wekt bij mij vooral de lachlust op. Een verkeerd gespeld woord waardoor het verhaal plots in een ander daglicht komt te staan. Meestal is dat lollig en onschadelijk. Het betreft vaak snel in elkaar gedraaide (nieuws)berichten, die vervolgens worden aangepast, waarbij woorden of letters blijven staan die eigenlijk weggehaald hadden moeten worden. Over zoiets maak ik dan graag een grapje over.

Een andere vorm van perogenlukke missers zijn die van hogergeplaatsten in – bijvoorbeeld – mijn eigen bedrijf. Dat zijn mensen die beslissen over de toekomst van honderden, soms duizenden medewerkers, maar die niet in staat zijn om drie zinnen fatsoenlijk op schrift te krijgen. Tenenkrommend. Bovendien leidt dat af van de boodschap. Dat vinden zijzelf overigens niet, de boodschap is immers helder? Het geeft dan vanzelfsprekend geen pas om dergelijke lieden daarop te wijzen, daar willen ze niets van weten. Over zoiets maak ik geen grapjes, ik heb namelijk een vrouw te onderhouden. En een hypotheek af te lossen. Dus ik kijk wel linker uit.

Veel beloven, weinig geven

De opzettelijke missers op hun beurt vallen weer uiteen in twee vormen: die van politici en die van reclamemakers. De politici moeten te vuur en te zwaard bestreden worden. Ja zeggen en nee doen is hun devies. Het vervelende is dat ze zelf gelóven wat ze beweren. In naam van de democratie mooi weer spelen, maar tegelijkertijd de burger schofferen door vooral niet te luisteren naar ‘de samenleving’ en vervolgens doodleuk te beweren dat we het allemaal zelf moeten oplossen. Participeren heet dat. Maar ondertussen wel het verbod op vuurwapens handhaven!

De missers van reclamemakers zijn technisch gesproken geen missers, maar misleiding. Sla er maar een willekeurig tijdschrift op na. Ook de magazines die uitgegeven worden door supermarktketens zijn wat dat betreft een grote bron van vermaak. Beweren dat fruit gezond is en dat je op ieder moment van de dag een Liga mag eten. Ik vind mezelf geen groot licht, maar die gasten onderschatten zelfs míjn geestelijke vermogens. Afzeiken die lui, zo nu en dan een flauwe mail sturen, zodat ze zich ´naar de klant toe´ in allerlei bochten moeten wringen en je kunt er weer even tegen.

Ten slotte is er nog een buitencategorie missermakers en dat zijn de onderzoekers. Die missen opzettelijk noch per ongeluk. Die staren zich gewoon blind op iets wat ze zelf hebben ontdekt en gaan vervolgens ijverig op zoek naar bewijzen voor hun theorie. Of ze richten zich op eerder gedaan onderzoek om triomfantelijk tot de conclusie te komen dat het allemaal toch iets anders is dan gedacht. Dat is eerder sneu dan ergerlijk.

Broodroof

Maar waarom pleegt NRC Next nu broodroof? Ik vind het leuk om die missertjes op te snorren en mijn ochtendkrant – de NRC Next – is een fijne bron. Maar nu maait die stomme krant het gras voor mijn voeten weg! Zaterdag stond er een stukje in over blinden die zouden kunnen horen welke houding mensen in hun omgeving aannemen. En wat zetten ze er pal onder?

kijken met je gehoor

Dat doen ze expres, daar bij de NRC Next. Opzettelijk deze twee berichtjes onder elkaar plaatsen in de hoop dat die betweter van een Cornutus hapt. Nou, denk maar niet dat ik daarop reageer! Ik kan mijn blog wel opdoeken.

13 reacties op “NRC Next pleegt broodroof!

  1. Aha, broodroof, Cornutus met zijn blogsite stiekem op de commerciele toer? Dit keer sluikreclame voor NRC Next? Overigens, waarom moet dit -Next- per se in het engels? Nou ja, ‘volgende’ of ‘ernaast’ komt nogal bezopen over. Andere kant van het verhaal, uit Rotterdam is de liberale NRC vertrokken, waar ze ‘Nederlands’ spreken.

    • Zou er bij de NRC Volgende soms een redacteur werken die – bijna – net zo lollig is als ik? Ik kan het me niet voorstellen, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

  2. Waarom zou er een verband zijn? Mensen onthouden ook slecht wat ze zien. Vraag maar eens aan de politie die getuigen van een ongeluk verhoren.
    En die blinden hebben gezien met hun oren.
    Conclusie: blinden zijn net mensen.😄

  3. Hahahahahaha ik moet er om lachen 🙂 Evenals je stukje over onderzoekers, ik ben zelf voor mijn beroep een onderzoekster, je theorie is stiekem wel heel erg waar. En ik maar denken dat het mensen nooit opviel hahaha

Reageren mag!

