Wat heb papa nou gezegd? Praat dan met uw arts!

Afgelopen week konden we in talloze mediummen lezen dat een TGV veertig kilometer met een dood lijk op de voorkant had gereden. Je vraagt je af wat de mensheid er in vredesnaam mee opschiet. Wat worden wij er wijzer van? Kunnen wij ons werk niet doen zonder die informatie? Moeten wij stilletjes in een hoekje gaan zitten en onze gedachten laten uitgaan naar die stumper? Het enige dat ik weet, is dat je – als je niet uitkijkt – flink naar kan worden van zo’n bericht.

Het is natuurlijk pure sensatie, want lekker luguber. De fietser zou op een overweg gegrepen zijn en de machinist had daar niets van gemerkt omdat het ongeval schuin aan de voorkant van de trein gebeurd is. Het stukje eindigt met de mededeling dat de TGV 300 kilometer per uur kan rijden. Nou en? Dat voegt al helemaal niks toe aan het verhaal, anders dan lezers te laten denken dat de trein op het moment van aanrijding 300 reed. Wat niet zo is, omdat – en dat weet ik toevallig – een hogesnelheidslijn geen kruisingen kent met ander verkeer. Trouwens, als ik mij niet vergis rijden die dingen naar het oosten van Frankrijk maar liefst 330 kilometer per uur. Over sensationeel gesproken! Dus lekker bibberen bij een nep-sensationeel verhaal.

NU.nl kwam ook met het nieuws, vanzelfsprekend, maar die hadden meteen een passende oplossing voor het probleem.

tgv

Voor jullie gemoedsrust, ik heb even het bericht van Le Figaro gelezen en de fiets is teruggevonden in Petit-Croix. ’t Zou me toch wat zijn als die fiets óók nog op de neus van de trein had gezeten.

(Met dank aan mijn collega P., normaal gesproken geen op sensatie belust figuur.)

15 reacties op “Wat heb papa nou gezegd? Praat dan met uw arts!

  1. Tja, men hoeft geen persvoorlichter te zijn om te concluderen dat dit een uiterst ongelukkig toeval van omstandigheden is om sensatiezucht in te dammen. Drukpersen en treinen zijn nu eenmaal vaak niet tijdig te stoppen. Met alle mogelijke gevolgen vandien.

  2. ‘Neem maar een aspirientje en bel me morgenochtend terug’
    (een lijk is trouwens altijd dood, tenzij hij op de Filipijnen woont).

  3. Ik weet nog steeds niet waarom die fietser geschept is als er helemaal geen kruisingen bestaan op een hogesnelheidslijn. Maar dat is weer in tegenspraak met petit-croix. Dus toch een heel klein kruisinkje?

    • Ik heb je ten onrechte niet helemaal meegenomen in mijn denklijn: op een hogesnelheidslijn mogen geen overwegen voorkomen; de TGV rijdt ook deels over gewoon spoor; de aanrijding vond plaats met een fiets; de trein heeft geen 300 gereden, masr max 160. Overigens dodelijk genoeg.

Reageren mag!

