Invloed Cornutus op verkeersbeleid De Meern groter dan gedacht

Een klein jaartje geleden alweer schreef ik een verhaaltje over een druk kruispunt in mijn woonplaats De Meern. Kort samengevat ging het hierover. Op alle toeleidende wegen naar dat kruispunt geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Maar op dat kruispunt zelf mag je 50 rijden. Iedere weg is voorzien van een bord einde 30 kilometer-zone en aan de overzijde van het kruispunt staat weer een bord 30 kilometer-zone. Het kruispunt is twintig, hooguit dertig breed. Een beetje suffe constructie dus, die de aandacht bovendien behoorlijk afleidt.

Meernbrug 30 kilometer (1)

Meernbrug 30 kilometer (3)

Je weet, ik klim niet zo gauw in de pen, maar die keer besloot ik de gemeente een vraag te stellen naar het waarom. Misschien zat er wel een plausibel verhaal achter. Ik doe wel alsof ik alles weet, maar dat is heus niet zo hoor. Ik stelde de vraag waarom er voor deze oplossing is gekozen en waarom het kruispunt niet ook gewoon 30 kilometer gemaakt is? Na enig aandringen kreeg ik dit antwoord van de gemeente.

Geachte heer Nutus,

Van de verantwoordelijke afdeling Mobiliteit & Milieu hebben wij vernomen dat de door u gesignaleerde verkeerssituatie inderdaad niet logisch lijkt. De afdeling Mobiliteit & Milieu heeft aan Stadswerken verzocht om de bebording op genoemde kruising te controleren en indien noodzakelijk de bebording ter plaatse aan te laten passen.

Wij hope u hiermede voldoende geïnformeerd te hebben en danken u voor uw oplettendheid.

Met vriendelijke groet,

P. IJ.,
medewerker wijkbureau

Dat hoeft nou ook weer niet meteen, weghalen. Ik wilde het slechts begrijpen. Enfin, na een aantal weken geen bericht nog maar eens gevraagd en later nog een keer. Met steeds hetzelfde antwoord. Zo gaat dat. Vanmorgen stond ik voor het kruispunt te wachten en wat dacht je wat? Wég borden! Allemaal! Ik schat toch al snel zo’n tien of twaalf borden.

Meernbrug_2014-0328

Is dat even sterk? Ik wilde eigenlijk alleen maar weten hoe het zo gekomen was met die borden en ze worden zó weggehaald. Eens even denken, welke vraag zal ik de gemeente nu eens stellen?

 

 

12 reacties op “Invloed Cornutus op verkeersbeleid De Meern groter dan gedacht

  1. Het was voor veel mensen waarschijnlijk enkel begrijpbaar na het wegnemen van al die (overbodige) verkeersborden. Waarom niet eens een bedankje naar de gemeente sturen? Je kan er natuurlijk ook altijd de vraag bij stellen wat men met die verkeersborden gedaan heeft en of men weggenomen verkeersborden (ook) recycleert?

    • Hee Stef, dat is best een goed idee van je om een bedankje te sturen. Dat heb ik meteen gedaan. Ik heb er maar niet in gezet dat de vraag een heel andere was, wat dat zou de pret maar weer bederven. 😉

  2. Ho, ho, ho, @Cornutus, niet te hard van stapel lopen met nieuwe vragen. Daar moet dan over worden nagedacht en leidt slechts af van de vertrouwde werkzaamheden. Bezint, eer ge begint!

  3. Tijd om de lat hoger te leggen! Kan je ze niet vragen of dat gesodemieter rond Hoog Catharijne niet iets sneller en minder geldverslindend kan?

  4. Zie je wel dat het met de Partij voor de Dieren beter wordt. Ze hebben amper hun zetel beet en gelijk slaan ze de handen aan de ploeg. Staat Groen Links in hun hemd zeg …

  5. Dit soort situaties ontstaan doordat niet overal tegelijk 30km/h is ingevoerd. (Meerndijk was in 2009 nog 50 en de busbaan destijds ook.) De laatste die dat doet zou moeten bedenken* dat de eerdere borden overbodig zijn, maar krijgt daar geen geld voor. (*Denken kost immers energie en dus geld.)

    Toch is het niet goed om ze allemaal weg te halen. Eigenlijk horen er nu borden te komen met ‘Zone 30 herhaling’. Dwz anders zouden ze de verkeerslichten weg moeten halen aangezien kruisingen in een 30km-zone verkeer van rechts voorang heeft.

Reageren mag!

