Hartstikke leuk hoor, dat Tsaar Peterhuisje in Zaandam

Ik wou een grappig bedoeld, semi-kritisch stukje schrijven over het Tsaar Peterhuisje in Zaandam. Maar bij nader inzien doe ik dat toch maar niet. Je mag in Rusland al niet meer vertellen wat er zich heeft afgespeeld vóór de heldhaftige strijd om Stalingrad en nu mag je ook al niet meer vloeken. Ver van mijn bed, zou je denken, maar achteraf bekeken vond ik dat die Russische toegangskaartjesverkoper in het huisje mij wel erg indringend stond aan te kijken. Die jonge Slavische meiden die zich buiten voor het huisje verzamelden, hebben inmiddels al talloze foto’s van mij gemaakt en via de zendmast naast het gebouw zijn al mijn gegevens al lang naar Moskou verstuurd.

Nee, wil je iets weten van ’s mans wederwaardigheden op politiek gebied of zijn omgang met zijn familie, dan zoek je dat maar lekker zelf op. By the way, Zaandam e.o. is best de moeite van een bezoekje waard. Klik voor vergrotingen.

21 reacties op “Hartstikke leuk hoor, dat Tsaar Peterhuisje in Zaandam

  1. Zaankanters…, probeer daar eens tussen te komen. Zelfs met de ‘Pallieter’, even verderop in Koog de thuishaven, lukte dat niet. Misschien omdat bij verkeerde wind de chocoladegeur daar alles domineert.

  2. Zaankanters zijn prima mensen:-) Het Tsaar Peterhuisje is zo klein, daar keken we echt van op en over Moskou maakten we ons nog geen zorgen.

    • Dank je wel. Je moet wel in het oude gedeelte blijven, daarbuiten is het zoals het met alle plaatsen is gesteld: nieuwbouw (soms uit de jaren vijftig). Maar vooral dat hotel is erg leuk, met al die Zaanse huisjes kriskras opeengestapeld.

  3. Ik heb al vaker opgemerkt dat de Nederlanders er een veel creatievere bouwstijl op na houden. Die gestapelde huisjes zijn toch top? Een modern gebouw met een link naar het verleden…

    • Dat vind ik wel leuk om te horen. Ik weet niet of het echt zo is, want op de foto’s van de photo challenge zie ik ook heel veel leuke Vlaamse gebouwen langskomen. Wij vonden het in elk geval de moeite waard om er speciaal voor naar Zaandam te rijden. Je wordt er blij van.

Reageren mag!

