Afbeelding

Zo subtiel heb ik het nog nooit gegeten!

subtiel

12 reacties op “Zo subtiel heb ik het nog nooit gegeten!

    • Dit is de verantwoording. Zeg het maar.

      Van de Kerkhof (31), docent maatschappijleer over haar foto:

      “In eerste instantie had ik gevraagd aan mijn moeder om te poseren in de kelder met een hamer. Ik heb zelf een heel fijn thuis gehad en merkte dat ook andere mensen foto’s instuurden waarin vooral de gezelligheid van hun eigen thuissituatie werd verbeeld: familieleden aan de keukentafel, hondjes.

      “Ik dacht toen: ik moet een ander, niet zo leuk thuis laten zien. Ik probeer tijdens het fotograferen altijd op zoek te gaan naar het kwetsbare van de mensen om me heen. Maar toen ik mijn moeder verkleed als man met een hamer in de deuropening zag staan, bleek dat beeld te bruut. Toen ben ik het contrast gaan opzoeken. Ik zei: ‘Mam, trek je tangokleren aan en kom terug de kelder in.’”

      “Voor mij staat ‘Thuis’ voor mijn sierlijke moeder – mijn moeder danst veel – en de boerderij in Brabant waar ik ben opgegroeid en de foto heb gemaakt. Dat veel mensen geen fijn thuis hebben, wilde ik laten zien door iets duisters in de foto te brengen, en bijvoorbeeld in de kelder te fotograferen.

      “Ik ben verrast dat ik deze maand al gewonnen heb. Ik heb als beginnend fotograaf een aantal opdrachtgevers, maar geef mezelf ook projecten waarmee ik mijn eigen grenzen opzoek. Zo probeer ik foto’s te maken bij de gedichten van Willem Wilmink. Ik zag het vooral als een mooie uitdaging om twaalf maanden lang het door NRC en Nikon opgelegde thema te fotograferen.”

Reageren mag!

