Hang me er nou alsjeblieft niet aan op, Jan in de zak!

Washangopnouookweer?

Hangop is een melkproduct dat vaak als nagerecht wordt gegeten. Hangop wordt bereid uit karnemelk of yoghurt.
Toen hangop nog niet industrieel werd gefabriceerd, werd dit veelal thuis met de hand gemaakt. Hiertoe nam men een vochtige theedoek, die men losjes spande over een schaal door middel van bijvoorbeeld wasknijpers. Hierin schonk men karnemelk of yoghurt. Vervolgens liet men dit een nacht uitlekken en verkreeg men een ingedikt melkproduct met een kwarkachtige structuur.
Hangop wordt soms verward met Jan in de zak, dat echter sterk verschilt qua recept en structuur. (Bron: wikipedia)

Klinkt goed. Maar wie neemt er nu nog de tijd om zelf hangop te maken? Druk druk druk. Daarom is het zo fijn dat Hans en Griet die tijd wel nemen en voor ons willen hangoppen.

Want

Hans en Griet Dielissen maken boeren zuivelproducten in hun karakteristieke houten boerderij in Zeewolde. Bijvoorbeeld hangop. Hans laat de yogurt, op natuurlijk wijze indikken. Daar krijgt de hangop zijn romige, volle smaak van. Met de kleine stukje framboos als zoete smaakmakers.

Je krijgt toch meteen trek als je die wikkel ziet. Ouderwets lekker, Hans en Griet poseren voor hun houten boerderijtje, hun koetje Bertha 25345R51236B5² blikt zo guitig de camera in en de drie framboosjes… dat lijkt verdikkeme wel een hartje! Smullen maar.

PS Onvolledigheid is des duivels oorkussen, dat weet je. Daarom vertel ik ook even wat er volgens diezelfde wikkel in de boeren frambozen Hangop van Hans en Griet Dielissen uit de Flevopolder zit:

  • 79% verse yoghurt (melk),
  • suiker,
  • 18% vruchtensaus (suiker, 30% frambozen, water, gemodificeerd maiszetmeel, verdikkingsmiddel: pectine, zuurteregelaar: citroenzuur, conserveermiddel: kaliumsorbaat, kleurstof: karmijnrood en aroma).

Voor de volledigheid hè!

PS PS Met dank aan mijn collega A. Voor de volledigheid.

4 reacties op “Hang me er nou alsjeblieft niet aan op, Jan in de zak!

  1. is niet veel werk,
    wat mij weerhoudt is de hoeveel plek die het inneemt in de koelkast
    hangop is heerlijk met een lepeltje honing

    wat je ook bijna niet meer kunt krijgen is verse karnemelkse gortepap
    waarvan ik dus niet weet hoe je dat kunt maken

  2. Het komt me voor dat het in een grote ketel is gekookt met een roermachine.
    Verwacht toch niet dat ze een beddelaken boven de wastobbe hebben gehangen.

    Ik krijg van zo’n plaatje geen trek, gelatine ontbreekt hier, maar dat is mijn eerste associatie bij zo’n wikkel.

    Assyke,
    een recept van karnemelkse gortepap kun je vinden op het smulweb, kun je nog kiezen uit de Friese of Gelderse. Ik ben zelf geen fan van het smulweb omdat ze teveel kant en klare spullen gebruiken maar bij de gortepap valt het geloof ik mee.

Reageren mag!