Nu je het zegt: hoe staat het eigenlijk met Signatuur?

Op een braakliggend terrein hier in Vleuten, waar ik wijlen mijn overleden hond zaliger (die inmiddels trouwens dood is) ’s zondags uitliet, zou volgens de wervende reclameborden een prestigieus villapark verrijzen, Signatuur. De bouw wilde overduidelijk niet vlotten. Toen mijn hond zich op een ochtend met een verwezen blik in de trouwe hondenogen zat te ontlasten en ik waarschijnlijk met een zelfde blik erbij stond, bedacht ik dat het leuk zou zijn een blog over dat project te beginnen. Dat was op 17 juli 2010. Toen ik me echter verdiepte in dat hele project bleek het feest al anderhalf jaar daarvoor – in februari 2009 – afgeblazen te zijn. Van de weeromstuit ben ik me toen op dit blog maar op andere gekkigheden gaan storten.

Waarom ging Signatuur dan niet door? Samenvattend: er waren geen kopers zo gek die 575.000 euro voor een half-vrijstaande villa wensten te betalen of 855.000 euro voor een “geheel” vrijstaande villa. Dat had heus niet alleen met de verslechterende economische situatie te maken, de ontwikkelaars lulden in hun brochures zo uit hun nek, dat zelfs een blinde in de gaten had dat ze genept werden.

Vergelijk de plaatjes maar eens. Op bovenstaande impressie is het net alsof de (enige) toegangsweg links zo in de bossen verdwijnt. In werkelijkheid loopt hij langs een woonwagenkamp en komt onmiddellijk uit op een doorgaande weg.

Rechtsboven op het plaatje ontbreken de loodsen van een aannemer. De onzichtbare grens rechts wordt gevormd door een zes meter hoge spoorbaan met vier sporen waar twintig treinen per uur langs denderen. Als het aan de minister van treinen ligt worden dat er nog veel meer.

Ook zijn ze vergeten om onder op de tekening langs de sloot de drukke ontsluitingsweg in te kleuren die Leidsche Rijn verbindt met de snelweg A2. Maar misleiding op deze manier is helemaal niet erg, ben je mal! De geïnteresseerde koper die eerst de brochure leest en vervolgens zijn droomlocatie bezoek schrikt zich zo de pleuris dat hij nooit meer iets met die charlatans te maken wil hebben. Daar helpt geen mooie haag aan.

Beloofd is beloofd

Om terug te komen op de aanleiding om met dit blog te beginnen. In een nostalgische bui bekeek ik onlangs weer die berichten over Signatuur en toen schrok ik me een hoedje. Want bij het laatste berichtje over dat project deed ik deze belofte:

De toekomst is ongewis

De gemiddelde consument is waarschijnlijk niet zo stom als de gemiddelde projectontwikkelaar of makelaar denkt. Maar ik blijf benieuwd wat er uiteindelijk op het terrein gerealiseerd gaat worden. Ik sluit mij aan bij mij collega die steevast beweert dat voorspellen moeilijk is, zeker als het om de toekomst gaat. Mocht er wat gebeuren op het terrein van het voormalige villapark Signatuur in Vleuten, dan houdt Cornutus u op de hoogte.

Er zat dus niets anders op dan weer eens bij de gemeente te informeren hoe het ermee staat.

Het terrein op 27 december 2011