“Dag mevrouw. Waarom stinkt het zo erg bij u in de straat?”

Je zult versteld staan van het aantal keren dat mijn achternaam verkeerd gespeld wordt. Nuttus, Noetusch, Nuts. Je kunt het zo gek niet verzinnen of ik heb het al langs zien komen. Terwijl het zo eenvoudig is, Nutus, uit te spreken als oetoes. Het gaat nergens over, maar soms is het lastig. Zeker wanneer het officiële papieren betreft, dan blijft het opletten. Voor je het weet mag je België niet meer in. Of uit!

Ik heb wel altijd de mazzel gehad dat er niet zoveel woorden rijmen op oetoes, dus met mijn achternaam werd ik op school niet gepest. Wel met mijn voornaam, dat werd vaak Knor, maar dat was meestal goedaardig bedoeld. En zeg nou zelf, Cor is natuurlijk een machtig stomme voornaam, groot gelijk als ze me ermee zouden pesten.

Toch denk ik er geregeld aan om mijn achternaam te veranderen in een die altijd goed gespeld wordt. Jansen, Kijk in de Vegte, Op ’t Hoog, Von Lippe Biesterfeld. Dat soort simpele namen. Dat kan ook wel, maar daar zijn voorwaarden en regels aan verbonden. Nu denk ik dat ik weinig kans maak dat een eventuele aanvraag voor naamsverandering positief wordt beoordeeld. De instantie namelijk die daarover gaat is Justis.

De screeningsautoriteit Justis werkt aan een veiligere en rechtvaardigere samenleving door het screenen van personen en organisaties. Justis heeft toegang tot exclusieve bronnen, analyseert informatie uit deze bronnen en vormt zich een oordeel over de integriteit van personen en organisaties. Op basis van deze oordeelsvorming geeft Justis verklaringen, vergunningen, adviezen en risicomeldingen af.

En Justis beslist namens de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie over de aanvragen. Nu heb ik mij hier in het verleden weleens kritisch uitgelaten over meneer Teeven, dus een van die exclusieve bronnen zal WordPress wel zijn. Enfin, om aan de voorwaarden te voldoen moet het wel heel erg gesteld zijn met je. Je komt mogelijk in aanmerking als een van deze situaties op jou van toepassing is

  • De naam is ongepast of bespottelijk
  • U wilt de achternaam van uw andere ouder, uw pleegouder of verzorger
  • U wilt de naamskeuze van uw ouders herzien
  • U wilt de naamswijziging die plaatsvond voordat u meerderjarig werd ongedaan maken
  • U wilt dezelfde naamswijziging doorvoeren die de ouder wil
  • U wilt uw oorspronkelijke achternaam terugkrijgen na een scheiding
  • U wilt de achternaam van uw voorouders toevoegen
  • De naam komt te vaak voor
  • De naam is uitgestorven of wordt met uitsterven bedreigd
  • De naam is verkeerd gespeld
  • U wilt een niet-Nederlandse achternaam veranderen
  • U wilt uw Friese achternaam wijzigen
  • De naam veroorzaakt psychische schade
  • Uitzondering voor mensen die geadopteerd zijn

Dat gaat ‘m niet worden. Hooguit die door mij roodgemaakte regel zou kunnen, maar dan is het omdat de naam vaak verkeerd wórdt gespeld. En dat is heel iets anders. Enfin, misschien moet ik gewoon maar leren leven met die naam Cornutus.

Overigens staat er wel iets typisch Nederlands onder die eerste regel.

Het kan zijn dat uw naam ongepast of bespottelijk is. Bijvoorbeeld de namen Poepjes of Niks. In sommige gevallen is een naam bespottelijk vanwege iemands beroep of maatschappelijke positie. Bijvoorbeeld: een oogarts met de naam Blind wordt niet serieus genomen.

Was er vroeger, toen er nog papieren telefoonboeken bestonden en de afzender van een telefoontje nooit of te nimmer getraceerd kon worden, groter kindergenot dan de mevrouwen Poepjes in je woonplaats te bellen. Die – heel teleurstellend – steevast opnamen met het bijzonder ongepaste “Hallo?”. Dat wordt de tegenwoordige kinderen helaas ontnomen. Dat die een andere achternaam willen, alla, daar kan ik nu wel inkomen. Maar dat van die oogarts Blind vind ik aperte onzin. Zo’n gast gaat willens en wetens oogartsologie studeren. Met zo’n naam. Was dan typist geworden, of mijnwerker. Maar geen oogarts. Zo iemand verdient niet beter. Maar reken erop dat Blind zijn naam van Teeven onmiddellijk mag aanpassen.

Justis achternaam wijzigen

Hoeveel Poepjes worden wonen er eigenlijk gelaten in Nederland?

Zoekresultaten Oogartsenpraktijk Blind