Haal die walgelijk blije uitdrukking van je smoel!

Mijn goede vriend Dan Anders is zo vriendelijk om te tweeten over zogenaamde nieuwsberichten met ‘dan gedacht’ in de titel. Je weet dat ik daarvan hou. Het maakt dat ik van nu af aan zelf bepaal of ik een bericht wil geloven of niet. Bevalt een nieuwsbericht me of bevestigt het me in mijn denken, dan ben ik er blij mee. Staat het me niet aan, dan kan ik altijd zeggen dat over een jaar of tien wel een wetenschapper opstaat die beweert dat het echt anders is dan altijd aangenomen.

Vaak begrijp ik die berichten wel. Sommige zaken laten zich nu eenmaal moeilijk voorspellen of onderzoeken. Dat de economie harder groeit dan gedacht, of juist langzamer, lijkt me voor de hand liggend. Hoe kun je daarover vooraf ooit een betrouwbare uitspraak doen? Ik kan me prima voorstellen dat nader onderzoek uitwijst dat de maan droger, Mercurius veel langer explosief geweest en protoplanetaire schijven minder symmetrisch zijn dan gedacht. Je vliegt er niet zomaar met je onderzoeksteam naartoe om de zaak eens aan een grondige inspectie te onderwerpen.

Zelfs het bericht dat men er nu achter komt dat geiten slimmer zijn gedacht, vind ik nog wel plausibel. Hoewel veelvuldig voorkomend, meet je ook dat niet zo een twee drie. “Hee geit, hoeveel vingers steek ik op?” Je kunt het vragen, maar een betrouwbaar antwoord hoef je niet te verwachten. Voor al dat soort onderzoeken kan ik nog wel begrip opbrengen. Maar het feit dat er meer gezichtsuitdrukkingen zijn dan gedacht is ronduit bespottelijk.

Wat hebben al die onderzoekers dan gedaan, de afgelopen honderd jaar? Waar hebben ze al die tijd naar zitten kijken dan? Je neemt een aantal proefpersonen, roept Lief! en neemt een foto van de gezichten. Dan roep je Poep! of Wilders! en drukt af. Twijfel je, dan probeer je het opnieuw, desnoods met andere proefpersonen. Taart! Puppy! God! Schoonmoeder! Gas! Au secours! Achtung! Drop! D’r af! Laurent! desnoods. Hoe ingewikkeld kan het zijn?

Blij, verdrietig, angstig, boos, verrast en walging, dat zouden de emoties zijn die wij mensen kunnen uitdrukken. Maar volgens een paar bollebozen uit Ohioof all places – zijn er wel 21 emoties die een gezichtsuitdrukking teweeg brengen. Ook combinaties van emoties zijn mogelijk, blij, walgen en blij walgen.

Ohio_emoties

Je hoeft geen geleerde te zijn om te constateren dat er geheid veel meer emoties zijn die zich laten weerspiegelen in gezichtsuitdrukkingen. Ik schat in dat de gemiddelde Cornutus-lezer nog wel een paar ´onontdekte´ emoties kan vinden in de gezichtsuitdrukking van de onderzoeksleider.

Aleix Martinez